Slovenská národná strana (SNS) plánuje po lete zaviesť zmeny v zákonoch týkajúcich sa technickej (STK) a emisnej kontroly (EK) vozidiel. Podľa návrhu, ktorý predložil predseda SNS Andrej Danko, by sa lehoty na STK a EK mali predĺžiť, informuje SITA. „Nové auto by sa malo na technickú kontrolu dostaviť až po piatich rokoch namiesto súčasných štyroch,“ povedal Danko na tlačovej besede.
Zmeny sa týkajú aj jazdených vozidiel
Návrh zmeny sa však netýka iba nových vozidiel. Rovnako by sa mal upraviť interval pre jazdené automobily, ktoré by mali ísť na STK každé tri roky namiesto aktuálnych dvoch rokov. „Jazdené autá nebudú musieť podstupovať kontrolu každé dva roky, ale každé tri roky. Taktiež sa upravia jednotlivé úkony pri kontrolách. Miera nehodovosti spôsobená technickým stavom vozidla je zanedbateľná, a preto sú aktuálne pravidlá pre nás príliš prísne,“ vysvetlil poslanec SNS Rudolf Huliak.
Podľa Huliaka je potrebné zvážiť aj aktuálne euronormy. „Nie sme národ, ktorý si môže dovoliť každé tri roky kupovať nové auto len preto, že sa musíme podrobiť prísnym technickým normám,“ dodal Huliak.
Pravidlá STK a EK na Slovensku
V súčasnosti sa na Slovensku technická kontrola vykonáva prvýkrát po štyroch rokoch od prvej registrácie nového vozidla. Následné kontroly sú povinné každé dva roky. Pre motocykle a malé nákladné vozidlá platia rovnaké pravidlá ako pre osobné autá. Emisná kontrola je súčasťou technickej kontroly a vykonáva sa zároveň.
Dôsledky za nesplnenie povinností
Nezabezpečenie pravidelných technických a emisných kontrol môže viesť k pokutám a problémom s platnosťou povinného poistenia. Cieľom zmien je podľa SNS znížiť administratívnu záťaž a náklady pre motoristov, pričom sa zároveň zohľadňuje veľmi nízka miera nehôd spôsobených technickým stavom vozidla.
Zmeny, ak budú schválené, prinesú uľahčenie pre vlastníkov vozidiel, avšak budú musieť prejsť legislatívnym procesom pred tým, než nadobudnú účinnosť.