Smusiata je vášnivá milovníčka áut a tvorkyňa obsahu na sociálnych sieťach, ktorá láme stereotypy o ženách a automobiloch. Svoju prezývku vytvorila spojením mena Smusi, ktoré používala v hrách, s názvom svojho auta – Miaty. Jej srdcovkou sú japonské autá, najmä Mazda MX-5, ktorú charakterizuje fialová farba, odrážajúca jej štýl a osobnosť.
Okrem toho miluje Pokémonov, na ktorých odmalička vyrastala. Smusiata je dôkazom, že autá nie sú len mužskou záležitosťou. Prostredníctvom videí z ciest a online komunity inšpiruje ďalšie dievčatá, aby sa nebáli nasledovať svoju vášeň a ukázali, že aj ony môžu mať „benzín v krvi.“
Ako vznikla tvoja netradičná prezývka? Na internete sme našli dokonca viacero významov.
(Smiech). Smusiata je spojenie dvoch slov. Smusi bola originálna prezývka, tá mi vydržala dlho, pretože na každej hre som ju mala, a potom som k nej pridala Miata – čo je názov môjho auta, a tak to vzniklo.
Vo svete je stále zaužívaný stereotyp, že autá majú radi len muži. Skutočnosť však taká nie je. Čo si o tejto stigme myslíš ty?
Tým, ako sa to generalizovalo, tak si ženy na to aj zvykli. No v súčasnosti sa stereotypy prelínajú a mnohokrát stretnem mužov, ktorí absolútne nevedia, čo majú za auto a práve viackrát stretnem ženy, ktoré sú do áut, pozerajú Formulu. Som rada, že sa tie stereotypy zmývajú.
Čo najviac miluješ na autách? Stretla si sa niekedy s kritikou alebo poznámkami kvôli tomu, že ich máš rada?
Auto je pre niekoho auto, pre mňa to znamená sloboda. Môžeš ísť s ním hocikam, vyberieš sa a nerobí ti problém šoférovať aj hodiny, nemusíš na nič čakať, nemusíš si nič objednávať. Jednoducho, sadneš a ideš.
Odmalička som túžila po aute. Prišlo mi to veľmi atraktívne. Hoci v Bratislave cestujem autobusom, nerobí mi to žiaden problém, ale pre mňa je auto relax – tá možnosť ho mať a šoférovať ho.
Čo sa týka japonských áut, tak na to ma nalákal bývalý priateľ, lebo predtým som chcela iné auto, ale našťastie mal vkus, tak som si vybrala správne. Poslal ma správnym smerom, za čo som mu veľmi vďačná. Celkovo, japonská kultúra ma odmala veľmi zaujíma, vidno to aj na mne tým, ako vyzerám, ako sa obliekam.
Naživo sa nestretávam až tak s veľkou kritikou, avšak všimla som si, že na TikToku je to toxické a tam často podceňujú ženy v tomto smere.
Z tvojho fialového tátoša je jasné, že máš rada japonské autá. Prečo práve Japonci?
V Amerike sa sústredili na to, aby autá boli mohutné a mali veľký výkon aj motor, kdežto v Japonsku, keďže je to malá krajina, tak tam chceli do najmenšieho motora dať čo najväčší výkon.
Japonské autá nedominovali špeciálne tým, že sú veľké ako tie americké, ale svojím jedinečným a ikonickým dizajnom, ktorý sa mi na iných autách páči. Tento štýl je moja preferencia v autách.
Čo ti chýba na nemeckých autách? Staré BMW majú tiež niečo do seba.
Nemecké autá sú určite tiež pekné, ale tie, čo sa mi páčia, sú drahšie ako práve tie japonské. Japonské sú svojím vzhľadom pre mňa najatraktívnejšie.
Aktuálne vidieť obrovský trend mladých báb, ktoré túžia po MX-5. Ako ho vnímaš? Nezmenila si názor na svoju fialovú Mazdu?
Práveže to je super, chcem inšpirovať baby a trošku ich posunúť, že môžu robiť to, čo ja, a je úplne normálne, že keď ich baví môj kontent, tak by možno chceli aj také auto, ako mám ja. Za mňa je to úžasné tvoriť takúto komunitu dievčat. Veľmi ma poteší, keď mi baby napíšu, že si veľmi chcú kúpiť MX-5, nakoniec si ju aj kúpia a zdieľajú to so mnou a nebodaj som ich ja k tomuto kroku inšpirovala, tak to je naozaj pekné, hreje ma to pri srdiečku.
Okrem toho, ani chalani sa nehanbia požiadať o radu pri autách. Tých správ je však strašne veľa, že nestíham na všetky odpisovať a premýšľam, akou formou to môžem podchytiť a pomôcť týmto ľudom. Napadlo mi zorganizovať nejaké fórum.
Ak by si si mala vybrať japonské auto bez ohľadu na cenu a značku, aké by to bolo a prečo?
Je naozaj ťažké vybrať len jedno, pretože tých kategórií je naozaj veľa, ale momentálne sa pozerám po 200 SX alebo 240 SX. Všeobecne sa volá Nissan S13.
Často vo svojich videách na sociálnych sieťach hovoríš po slovensky, no pridávaš anglické titulky. Sleduje ťa veľa zahraničných followerov?
Môj prvotný zámer bol začínať na celosvetovej úrovni, čiže spočiatku 90 % mojich sledovateľov boli ľudia zo zahraničia. Teraz sa to postupne rozvíja a viac slovenských i českých divákov privítalo na môj kanál a sledujú ho. Followeri zo zahraničia majú možnosť sledovať obsah s titulkami, pričom „domáci“ rozumejú obsahu.
V oblasti youtuberingu natáčaš videá z ciest. Venuješ sa tomu sama? Cesty plánujete alebo sú to spontánne výlety?
Kameramana nemám. Ale chodím s takou super skupinou, volajú sa Rustventure. Pointa celého výletu je, že ideme na balkánske krajiny s autami, ktoré nestáli viac ako tisíc eur. V podstate sa trápiš celú cestu, ale na konci zájdeš na vysnené miesto pri mori a stojí to za to.
Nejdeš vôbec po diaľnici, ale po kľukatých cestách, ideš cez kamene a blato, prespávaš vonku a žiješ taký iný život ako napríklad tu v Bratislave, že ideme do kaviarne alebo nákupného centra.
Mne sa tento typ cestovania osobne veľmi páči. Niekto by povedal, že je to strašne vyčerpávajúce, ale pre mňa je to veľký oddych od sociálnych sietí. Je to proste perfektné. Okrem Slovákov chodia aj susední kamaráti – Česi a Maďari. Vyzývam ľudí, ktorí čítajú tento článok, aby sa prihlásili na stránku https://rustventure.onrender.com/ a vycestovali za dobrodružstvom.
Stala sa ti počas ciest nejaká zaujímavá situácia? Príjemná, nepríjemná, zábavná…
Na cestách sme stretli rôzne skupinky ľudí, každá s vlastným príbehom. Najvtipnejší zážitok sme zažili v Bosne, keď sme cestovali do Sarajeva. Po ceste sa nám totiž pokazilo tesnenie a vypadlo nám čelné sklo, takže sme museli zastaviť a vyriešiť tento problém.
Rozhodli sme sa prenocovať v hoteli a dať auto do garáže, aby sme mohli okno aspoň provizórne zalepiť. Problém však nastal, keď sme vchádzali do garáže – bola taká strmá, že nás na mokrej vozovke začalo šmýkať. Na prudkom kopci so sklonom asi 45 stupňov sme stratili kontrolu a nabúrali sme do múra, pretože sme už nedokázali vytočiť volant.
Aj keď to nemáme zachytené na kamere, pamätáme si, že to bolo ako z filmu. Nakoniec nám prišli na pomoc miestni z Balkánu, ktorí nám pomohli auto vytiahnuť. Bolo to priamo v meste, a reagovali pohodovo a vtipne, že sú na podobné situácie už celkom zvyknutí.
Okrem áut si aj nadšenkyňa Pokémonov. Máš aj zbierku kartičiek či plyšákov?
Ja som najväčší fanúšik pokémonových hier. V minulosti som začínala cartridgovými hrami.
Hry a konzoly, tam som viac doma. Nazývam sa humorne „gamer v dôchodku“, už od piatich totižto hrávam hry. Keď ma začne baviť hra, tak sa viem na dva týždne zavrieť, ale inak si na to dávam pozor. Kvôli playku som si dokonca musela odložiť ovládač do pivnice, aby ma to neťahalo hrať.
Mojím spolujazdcom v Miate je pokémon Gengar.
Aký je tvoj najobľúbenejší Pokémon a prečo? Je to Gengar? Ak nie, prečo?
Ľudia si myslia, že je to Gengar, ale je to Espeon. Vôbec nečudo, že je fialový. Mám radšej psychických pokémonov, Espeon je môj najobľúbenejší odmalička.
Ľudia ťa poznajú aj kvôli tvojej fialovej Miate, ale aj kvôli fialovým vlasom. Bol to cieľ zladiť sa?
Bola to úplná náhoda, ja som chcela auto nejako spojiť s určitým Pokémonom, ale nevedela som akej farby si kúpim auto. Zrovna som sa nafarbila a povedala som si že pôjdem na nejakú svetlú farbu a do týždňa sa mi ozval pán s fialovým autom, či ho nechcem, a žartovne povedal, že vám to auto tuším patrí. Čiže skôr boli vlasy ako auto.
Máš pocit, že ťa muži niekedy podceňujú v oblasti áut len preto, že si žena? Ak áno, ako pri takých situáciách reaguješ?
Kritika a podceňovanie zo strany mužov stále je, bola aj bude. Väčšinou sa mi stávajú také modelové situácie, keď idem s kamarátmi niekam na zraz, tak sa automaticky chalanov pýtajú, aké je to auto, ja odpovedám a oni ma vôbec nevnímajú, myslia si, že nejaká čajka chce byť múdra frajerka.
Alebo dôjde k otázke „Môžem si sadnúť?“ a kamoši povedia „To sa spýtaj jej“.
Dokážeš si opraviť na svojom aute všetko?
Moje začiatky boli v čase covidu, kedy som si začala sama opravovať auto v zdieľanej garáži v bytovke. Spočiatku som veľa vecí na ňom pokazila, ale to patrí k tomu, keď sa človek učí. Dnes si už málokedy spravím sama opravu, ale mám skvelého mechanika, ktorý mi pomáha. Vďaka opravám som stretla mnoho zaujímavých ľudí.
Prednedávnom si doštudovala. Veríš, že sa svojimi sociálnymi sieťami budeš raz živiť?
Vyštudovala som informačné technológie, ale nekódim, to ma nebavilo ani nezaujalo. V IT sa dá nájsť brutálne veľa pozícií, ktoré sú zaujímavé. Som aktuálne na pozícii kyberbezpečnosti.
Veľmi premýšľam nad tým, či sa mám viac venovať súčasnej práci alebo sociálnym sieťam. Možno o pár rokov sa zmení filozofia sociálnych sietí a už to nebude taký zárobok ako v dnešnej dobe pre mnoho influencerov. Preto potrebujem istotu, ktorou je moja zaujímavá práca, a influencerstvo je pre mňa zatiaľ ako hobby.
Pri sociálnych sieťach preto nemusím nutne naháňať spolupráce, aby som mala zárobok, ale vyhodnocujem zmyselné spolupráce na mojom profile. Musí to mať význam a posolstvo, pridanú hodnotu a informácie, ktoré ľudom prinesiem.
Čo najbližšie plánuješ kariérne či v osobnom živote?
Veľmi by ma bavilo cestovať a natáčať videá z ciest ľudom, ak by ich takýto obsah bavil. Ale nechcem sa vzdať aktuálnej práce, pretože ma naozaj napĺňa.
Čo by si odkázala babám, ktoré svoju záľubu v autách skrývajú len kvôli stereotypu?
Netreba sa báť a hlavne, kľúč k úspechu je prežiť hanbu. Keď človek prejde touto fázou, bude najprv cringe ako napríklad ja na začiatku mojej tvorby videí, ale neskôr ako sa v tom zlepšuje a formuje, tak sa to zmení k lepšiemu. Musí im to byť do istej miery aj jedno a človek sa musí uvoľniť, aby ho sledovatelia videli autentického.