CLEPA dlhodobo sleduje vývoj dodávateľského reťazca v automobilovom priemysle a súčasnú situáciu hodnotí ako varovnú. Obmedzovanie výroby áut so spaľovacími motormi spomaľuje ekonomiku, pričom elektromobilita ešte nedosiahla požadovanú úroveň rozvoja. Európa tak riskuje stratu dominantného postavenia v tomto odvetví.
„Aby sme ochránili pracovné miesta, urýchlili zelenú a digitálnu transformáciu, znovu získali našu globálnu konkurencieschopnosť, potrebujeme regulačné zmeny. Znamená to prijatie technologickej otvorenosti v emisných normách CO2, zaistenie spravodlivého prístupu k dátam z vozidiel a celkové posilnenie ekonomiky EÚ a jej konkurencieschopnosti,“ upozornil Benjamin Krieger, generálny tajomník CLEPA.
Automobilový sektor čakajú podľa niektorých expertov náročné roky. Reštrukturalizácia sa stáva nevyhnutnosťou a podľa Miroslava Janova z investičnej spoločnosti Andreja Babiša boli zisky v posledných dvoch rokoch neudržateľné: „Z krízy komponentov urobili automobilky príležitosť a prestali dávať zľavy, takže ich autá akoby zdraželi o 20 percent. Aj keď vyrábali menej áut, dosahovali šialené zisky, ktoré sa už nebudú opakovať.“
Štúdia Deloitte o budúcnosti dodávateľského sektora naznačuje, že rok 2030 môže priniesť rôzne scenáre, no dominancia elektromobilov nie je zaručená. Európski dodávatelia čelia výzvam v konkurencii s čínskymi výrobcami, čo núti mnohé firmy k reštrukturalizácii. Niektorí zákazníci sa odkláňajú od elektromobility, čo komplikuje aj nedostatočná infraštruktúra.
„V konkurenčnej firme v Chorvátsku zvíťazila politika nad zdravým rozumom a vo veľkom nakúpili elektroautá. Keď im prišla prvá várka, zistili, že v tom nie sú schopní jazdiť a neprídu ani za zákazníkom, tak zvyšok odmietli. Páčilo sa im, keď mali vďaka tomu nižšie daňové odpočty, ale potom zistili, že s tým nedokážu prísť všade a musia neustále stáť a dobíjať. Takže ekológia-neekológia, nakoniec sa vrátili k spaľovákom,“ opísal Jannis Samaras, šéf spoločnosti Kofola.