Slovenský automobilový priemysel čelí KRÍZE: Prepúšťanie v sektore vďaka elektromobilom RASTIE

Ilustračné foto. Zdroj: Pexels/Tom Fisk, Kindel Media

Tradiční výrobcovia súčiastok pre vozidlá so spaľovacími motormi čelia prudkému poklesu pracovných miest. Na Slovensku tvoria tieto spoločnosti väčšinu, no napriek rastu elektromobility sa miestny dodávateľský reťazec nerozvíja dostatočným tempom. Automobilový priemysel je pre slovenskú ekonomiku dôležitý, keďže tvorí viac než 13 % HDP krajiny. Píše o tom forbes.sk. 

Dodávatelia automobilových súčiastok po celej Európe čoraz viac redukujú zamestnanosť. Hlavným dôvodom je prechod na elektromobilitu a obmedzenie výroby áut so spaľovacími motormi, no európsky trh na túto zmenu technologicky ani ekonomicky nie je pripravený.

Analýza Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) uvádza, že od roku 2020 v tomto sektore zaniklo už 86-tisíc pracovných miest. Tento trend môže mať závažné dôsledky pre slovenskú ekonomiku, kde je výroba automobilových súčiastok kľúčovým priemyselným odvetvím. Podľa správy CLEPA by jednostranný prechod na elektromobily mohol viesť k strate až pol milióna pracovných miest v EÚ, pričom zdôrazňuje potrebu vyvážených politík na zmiernenie ekonomických dopadov na regióny závislé od dodávateľských reťazcov pre spaľovacie motory.

Plánované zvýšenie emisných cieľov s platnosťou od roku 2025 znamená pre tento odbor významné ohrozenie, rovnako ako pre celý automobilový priemysel, ktorý predstavuje 44 percent slovenskej výroby a viac než 13 percent HDP,“ uviedol analytik spoločnosti Bibby Financial Services Ondřej Makeš.

Na Slovensku súčasný vývoj elektromobility zásadne ovplyvní miestny priemysel, ktorý je výrazne závislý na tradičnom dodávateľskom reťazci. „Posledné roky boli z hľadiska produkcie automobilov na Slovensku rekordné, preto zatiaľ dopady prechodu na elektromobilitu nebudú v najbližších mesiacoch na našom trhu také drastické. Určujúci vplyv však bude mať to, na koľko sa hlavné európske automobilky dokážu prispôsobiť dynamickým zmenám,“ poznamenal Makeš.

CLEPA ďalej uvádza, že dodávateľská sieť pre elektromobilitu sa vyvíja pomaly, a preto zatiaľ nedokáže nahradiť miesta stratené v tradičných odvetviach. V prvom polroku 2024 museli európske automobilové spoločnosti prepustiť 32-tisíc zamestnancov, čo je viac než počas pandémie v roku 2020.

Sľúbené nové pracovné miesta v sektore elektromobility zatiaľ neprišli. Dopyt po elektrických vozidlách nedosahuje očakávanú úroveň a dodávateľské firmy nemajú dostatočné zdroje na transformáciu výroby. Z pôvodne plánovaných 100-tisíc nových miest ich bolo vytvorených len asi 20 %.

Na Slovensku podiel elektromobilov medzi novými registráciami bol vlani najnižší v Európe, s 2,6 %, pričom európsky priemer predstavuje 14,2 %. „Slovensko patrí k premiantom vo výrobe. Bohužiaľ, v podpore a registráciách elektromobilov sme na tom najhoršie v Európe. Riešenie vidím v dôslednom dodržiavaní a aplikácii Akčného plánu pre elektromobilitu 2.0, ktorý bol prijatý minulý rok. Považujem ho za veľmi dobrý základ na to, aby sme mali šancu splniť naše medzinárodné záväzky,“ uviedol Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie