Európske automobilky musia držať krok s globálnymi zmenami, inak môžu stratiť svoju pozíciu na trhu. Automobilový priemysel, ktorý je základom nielen európskej, ale aj slovenskej ekonomiky, čelí v rokoch 2024 a 2025 výzvam, ktoré ovplyvnia jeho budúcnosť.
Na Slovensku, kde tento sektor tvorí významnú časť priemyselnej výroby, zamestnáva približne 250 tisíc ľudí a zahŕňa viac než 400 dodávateľských firiem, sú výzvy v tomto odvetví kľúčové pre konkurencieschopnosť aj investície do budúcna.
Po roku 2024 sa problémy automobiliek ešte viac prehlbujú. Výroba vozidiel v porovnaní s rokom 2019 klesla o dva milióny kusov a rast sa spomaľuje, pričom konsolidácia zasiahne aj dodávateľské siete. Píše o tom trend.sk.
Varovania a výzva pre Európsku úniu
Odborníci varujú pred možnými dôsledkami a vyzývajú Európsku úniu k aktívnemu prístupu. „Výroba automobilov napriek miernemu rastu dosiahne približne jedenásť miliónov kusov. Navyše vidíme, že medziročný rast sa každým mesiacom spomaľuje a výroba v druhom polroku 2024 nedosiahne pôvodné očakávania zo začiatku tohto roka,“ hovorí pre Trend Martin Procházka, odborník zo spoločnosti Coface Czech Republic and Slovakia.
Problémy s dopytom a dopad na dodávateľov
Navyše, trh hlási nenaplnené objednávky a ich rušenie, čo oslabuje celý dodávateľský reťazec. Vzhľadom na pomalší rozvoj elektromobility sú dodávatelia, ktorí investovali do tohto segmentu, na tom ešte horšie ako v prípade tradičných vozidiel.
„Vidíme predlžovanie lehôt splatnosti, rastúci počet zaznamenaných platobných incidentov a zhoršujúce sa finančné výsledky v celom dodávateľskom reťazci. Bol by som veľmi opatrný pri pripisovaní týchto ťažkostí ekologickej politike EÚ,“ upozorňuje Procházka.
Očakávané zmeny v dodávateľskom reťazci
Hoci automobilky nezaniknú, analytici predpokladajú optimalizáciu dodávateľských kapacít, konsolidáciu kapitálu a zánik niektorých výrobných závodov, pričom iné prevezmú kapitálovo silnejší konkurenti.
Stabilita Slovenska v automobilovom priemysle
Slovensko však podľa Procházku patrí k najefektívnejším výrobným centrám, vďaka čomu si môže udržať stabilnú pozíciu. Môže tiež ťažiť z uhlíkovo priaznivého energetického mixu, ktorý minimalizuje negatívne vplyvy na výrobu.
Straty európskych automobiliek na čínskom trhu
Európske automobilky zároveň strácajú podiel na čínskom trhu, ktorý je najväčší na svete a dominuje v predaji batériových vozidiel. Podpora čínskej vlády je jedným z dôvodov, ale hlavnými slabinami európskych výrobcov sú softvérové riešenia a konektivita.
„V Číne trvá 18 mesiacov, kým sa model auta dostane z papiera na linku, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,“ dodáva odborník z Coface.
Automobilový sektor prechádza cyklami rastu a poklesu, čo má značný dopad na slovenskú ekonomiku. Na druhej strane je toto odvetvie zdrojom inovácií, zamestnáva kvalifikovaných pracovníkov a rozvíja vedomostnú ekonomiku.
„Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí odliv výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,“ dodal analytik.