Podľa bývalého guvernéra slovenskej centrálnej banky Ivana Šramka, ktorý pôsobí v dozornej rade českej Trinity Bank, majú podiel na stave verejných financií aj predchádzajúce vlády, s výnimkou úradníckej Ľudovíta Ódora. „Predchádzajúca vláda a parlament nezodpovednými rozhodnutiami zaťažili verejné financie trvalými výdavkami, ktoré neboli kryté príjmami, čo zvýšilo deficit a prehĺbilo dlhodobú neudržateľnosť verejných financií,“ hovorí slovenský ekonóm.
Ťažkosti priemyslu
Slovenskej ekonomike sa zároveň nedarí vymaniť zo závislosti na priemysle, ktorý sa na celkovom HDP podieľa zo štvrtiny, podobne ako v Česku. Slovensko je krajinou, ktorá vyrobí každý rok najviac áut na svete v prepočte na jedného obyvateľa, celkovo cez jeden milión. Súčasný prechod na zelenú ekonomiku a s ňou spojený dôraz na elektromobilitu sú tak pre Slovákov kľúčové.
„Problém Slovenska je, že miestne továrne slúžia predovšetkým ako montovne, vývoj je tu len minimálny,“ upozorňuje Ďurana. „O výrobnej štruktúre rozhodujú zahraničné matky, ktoré sú pod domácim tlakom, aby výroba elektromobilov zostala pri nich.“ Väčšina automobiliek je ale zapojená do výroby vozidiel poháňaných elektrinou. V krajine majú svoje továrne koncerny Kia, Stellantis, Jaguar Land Rover a Volkswagen. K nim sa čoskoro pridá aj švédske Volvo, ktoré na východe Slovenska postaví továreň práve na elektromobily.
V dohľadnej dobe by sa mala na Slovensku rozbehnúť aj výroba batérií do elektromobilov, a to vďaka spolupráci medzi čínskou Gotion High-Tech a slovenskou InoBat. Napriek nedávnom oznámeným zahraničným investíciám sa však odborníci zhodujú, že sa Slovensku príliš nedarí lákať zahraničný kapitál. „Napríklad Bosch svoj veľký zámer v Prešove zrušil. Za každú veľkú investíciu musí slovenská vláda investorom štedro zaplatiť,“ pripomína Ďurana.
„Príliv zahraničných investícií je nižší ako v minulosti,“ potvrdzuje ekonóm Jaroslav Vokoun zo Slovenskej akadémie vied. Pokiaľ ide o pomer zahraničných investícií voči HDP, je Slovensko dlhodobo posledné aj medzi krajinami V4.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)