Slovensko sa od okolitých krajín, kde tiež platí nulová tolerancia, chce odlíšiť a zmeniť doposiaľ platnú legislatívu.
Slovensko patrí k jednej z mnohých európskych krajín, kde sa netoleruje ani kvapka alkoholu v krvi za volantom. Okrem nás má nulovú toleranciu v platnosti aj Albánsko, Česko, Maďarsko, Rumunsko či Ukrajina, píše portál cebia.com.
Ostatné krajiny tolerujú požitie alkoholu pred jazdou v rozmedzí 0,2 až 0,8 promile vo Veľkej Británii. Zväčša sa používa hranica pol promile alkoholu v krvi, čo sa rovná približne jednému veľkému 12-stupňovému pivu. Hladina alkoholu v krvi však závisí od viacerých faktorov, najmä fyzickému stavu požívateľa.
Alkohol sa nemusí v krvi objaviť po pití
Slovensko sa ale od okolitých krajín chce odlíšiť a zmeniť doposiaľ platnú legislatívu, upozorňuje topspeed.sk. Ministerstvo vnútra chystá návrh, čím by sa doterajší striktný prístup v tolerovaní alkoholu zmenil.
To znamená, že novela zákona by umožnila vodičovi prítomnosť zostatkového alkoholu v krvi, čím určitá hodnota nebude pre vodiča predstavovať začatie trestného stíhania.
Podľa štatistík od roku 2018 mierne klesá počet dopravných nehôd, ktoré zapríčinil alkohol u vodiča. Rezort vnútra ozrejmuje, že týmto krokom nechce zaviesť tolerovanie alkoholu za volantom, avšak odvoláva sa na dlhodobé skúsenosti z praxe, kedy prítomnosť malého množstva alkoholu v krvi nemuselo vôbec zapríčiniť konzumovanie týchto nápojov.
Mohlo ísť o konzumáciu niektorých jedál či liekov, alebo pre chemické procesy v tele. Legislatívna úprava by po novom tolerovala hranicu 0,2 promile pri zostatkovom alkohole.
Niektorým vodičom, ktorým v dychu namerali zostatkový alkohol, hoci pred jazdou nepožili žiadne obdobné nápoje, by sa mohlo uľaviť.
„V návrhu sa nezavádza žiadna tolerancia alkoholu. Do legislatívy sa premieta dlhodobá prax vzhľadom na namerané hodnoty pri vyšetreniach na alkohol, potvrdená aj súdnou judikatúrou,“ ozrejmil hovorca ministerstva Matej Neumann.
Istú toleranciu odporúča aj Európska komisia
V platnosti ale zostanú aj naďalej prísnejšie pravidlá, podľa ktorých bude vodičom odňaté vodičské oprávnenie a uloženie pokuty, pokiaľ policajti namerajú hodnoty od jedného promile. Nad touto úrovňou bude konanie klasifikované za trestný čin.
Odborník rezortu zdravotníctva Ľubomír Okruhlica tvrdí, že istá tolerancia je aj v odporúčaniach Európskej komisie, avšak u mladších šoférov by sa mala zachovať nulová tolerancia.
„Mnohé krajiny v EÚ a OECD majú však i vyššie povolené koncentrácie 0,5 – 0,8 promile. Preto odporúčam stanoviť povolenú koncentráciu alkoholu v krvi vodiča na 0,2 promile,“ vysvetľuje Okruhlica.
Okruhlica napriek možnému zmierneniu prítomnosti alkoholu v krvi naďalej radí, aby si šoféri nesadal za volant aj po vypití malého množstva nápojov, čím by ohrozili seba alebo ďalších účastníkov premávky.
Téma alkoholu u šoférov je stále aktuálna, najmä po hrozivej dopravnej nehode z októbra 2022, kedy opitý Dušan Dědeček svojou nezodpovednou jazdou zapríčinil smrť piatich mladých ľudí na zastávke Zochova v Bratislave.