Slovensko plánuje zavedenie inteligentných RADAROV: Prelom v dohľade nad cestnou premávkou alebo zásah do súkromia?

Zdroj: Pexels/AS Photography; Facebook/Polícia SR - Žilinský kraj
Reklama

Na slovenských cestách sa čoskoro môže zásadne zmeniť spôsob kontroly dodržiavania dopravných predpisov. Ministerstvo vnútra SR (MV SR) plánuje zaviesť moderný systém inteligentných radarov a analytických kamier. Tento projekt, financovaný z plánu obnovy, vyvoláva veľké očakávania, ale aj obavy týkajúce sa ochrany súkromia, spravodlivosti a technickej realizovateľnosti.

Čo inteligentné radary prinesú?

Nové radary budú sledovať oveľa viac než len prekročenie rýchlosti. Ich úlohou bude identifikovať:

  • Jazdu cez červenú,
  • Nerešpektovanie značky „Stop“,
  • Telefonovanie za volantom,
  • Nezapnuté bezpečnostné pásy.

Systém má byť schopný automaticky vyhodnocovať správanie vodičov a zaznamenávať priestupky. Celkovo sa plánuje nákup 280 radarov a kamier, pričom hodnota zákazky je odhadovaná na 65 miliónov eur.

Hlavné výzvy a sporné otázky

Ochrana súkromia a špehovanie vodičov

Jednou z hlavných obáv je zásah do súkromia. Inteligentné radary majú byť schopné detailne snímať vodičov – od manipulácie s mobilom až po iné úkony, ako je zadávanie cieľa do navigácie alebo prepínanie staníc v autorádiu. Kritici sa pýtajú, do akej miery je takéto sledovanie opodstatnené a či systém nebude vyžadovať archiváciu snímok s tvárami vodičov. Uchovávanie týchto údajov by mohlo byť vnímané ako nadmerný dohľad zo strany štátu.

Diskriminačné podmienky v tendri

Niektoré kritériá v súťaži na dodávateľov vyvolávajú otázky o ich férovosti. Napríklad požiadavka na kombináciu merania rýchlosti a detailného snímania priestupkov (pásy, telefóny) môže zvýhodňovať konkrétneho výrobcu. Tento problém umocňuje aj podmienka vysokokvalitných záznamov vo dne i v noci, ktorú nemusí splniť každý uchádzač.

Časový tlak a certifikácia

Projekt je financovaný z plánu obnovy, čo vytvára tlak na dodržanie prísneho harmonogramu. Ak by sa celý proces omeškal, hrozí strata európskych financií. Zároveň je potrebné, aby všetky zariadenia získali metrologickú certifikáciu, čo môže byť časovo náročné a logisticky zložité.

Archivácia záznamov a technické náklady

Systém bude uchovávať záznamy priestupkov minimálne päť rokov od uhradenia pokuty. To znamená obrovské množstvo dát, ktoré bude potrebné spravovať a zabezpečiť. Zvýšené náklady na úložný priestor a správu systému môžu projekt predražiť.

Reakcie verejnosti a odborníkov

Plánované zavedenie inteligentných radarov rozdeľuje verejnosť aj odborníkov:

ZDROJ: REPROFOTO / facebook / Polícia Slovenskej Republiky

 

  • Zástancovia systému tvrdia, že radary môžu zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť vymáhanie predpisov.
  • Kritici upozorňujú na riziká porušenia súkromia a obavy zo zneužitia technológie. Zároveň spochybňujú transparentnosť tendra a tvrdia, že nároky na technológiu môžu byť prispôsobené konkrétnemu dodávateľovi.

Modernizácia s otáznikmi

Nový systém inteligentných radarov by mohol priniesť výrazné zlepšenie bezpečnosti na cestách, ale zároveň otvára otázky týkajúce sa ochrany súkromia, diskriminácie pri výbere dodávateľov a technických výziev. Ministerstvo vnútra musí presne špecifikovať, ako bude zabezpečená transparentnosť, ochrana údajov a spravodlivé podmienky pre všetkých účastníkov tendra. V opačnom prípade hrozí, že projekt, ktorý mal byť krokom vpred, sa stane zdrojom kontroverzií a nedôvery verejnosti.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Spravodajstvo