Petra Štefanková je známa slovenská ilustrátorka, dizajnérka a vizuálna umelkyňa, ktorá svojimi dielami dosiahla celosvetový úspech. Je prvou Slovenkou, ktorá bola prijatá do prestížnej londýnskej Royal Society of Arts (Kráľovská spoločnosť umení), čo je významný míľnik nielen pre jej osobnú kariéru, ale aj pre slovenské umenie ako celok. Jej práca bola ocenená nielen v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch, ale aj v Nemecku, Austrálii, Japonsku a ďalších krajinách. Tvorbu Petry Štefankovej si aktuálne môžu návštevníci pozrieť v Galérii Umelka v Bratislave, kde od 15. októbra vystavuje výber svojich diel vrátane akrylových obrazov, digitálnych ilustrácií, plagátov a ukážok z detských kníh, ktoré vyšli v zahraničí. Píše o tom forbes.sk.
Ako umelkyňa, ktorá pôsobí na medzinárodnej scéne, Petra Štefanková často reflektuje na rozdiely medzi uznaním, ktoré dostáva v zahraničí, a tým, ako je vnímaná doma na Slovensku. “Hoci tu bývam, v Bratislave som už dlhšie nevystavovala,” priznáva. Napriek tomu sa teší, že slovenská verejnosť má teraz možnosť spoznať jej tvorbu bližšie, najmä vďaka prebiehajúcej výstave v Bratislave.
Jej diela zahŕňajú široké spektrum formátov a štýlov – od ilustrácií, ktoré sa objavili na prestížnych medzinárodných výstavách, až po voľnú tvorbu v podobe veľkoformátových obrazov. Jeden z jej vystavovaných plagátov pochádza z Japonska, kde bol súčasťou výstavy digitálnych ilustrátorov, zatiaľ čo ďalší propaguje Univerzitu v Udine v Taliansku.
Štefanková verí, že univerzálnosť a zrozumiteľnosť sú kľúčové pre úspech jej tvorby, ktorá musí byť pochopená nielen doma, ale aj na medzinárodnej úrovni. To, že jej práce boli zahrnuté do učebnice zameranej na súčasné trendy v ilustrácii, potvrdzuje jej miesto medzi uznávanými ilustrátormi svetového formátu.
Jedným z jej najvýznamnejších úspechov bolo, keď jej práca bola zverejnená na titulnej strane prílohy britského denníka The Guardian. “Raz ráno mi zazvonil mobil. Art direktorka z The Guardian. Vraj zháňajú vhodnú ilustráciu na obálku prílohy a či mám záujem. Isteže – bliklo mi v hlave, lenže skicu chceli obratom a hotovú kresbu o štyri hodiny! Je to pekelne málo, ale robiť pre The Guardian je prestíž, tak som súhlasila.” Jej prácu si všimli na londýnskom webe pre ilustrátorov, kde ich zaujal jej štýl, najmä predĺžené ženské figúry, ktoré v tom čase vytvárala.
Petra si uvedomuje, že práca pre prestížne magazíny, ako je The Guardian alebo The Economist, otvára dvere k ďalším príležitostiam, ale uznáva, že nie vždy je jej štýl žiadaný. “O štýl ilustrácií, ktorý oslovil The Guardian, totiž nebol inde taký záujem. Musela som sa posunúť, skúšať aj iné a nové veci.“ V súčasnosti sa sústreďuje nielen na ilustrácie, ale aj na voľné umenie, čo jej poskytuje väčšiu slobodu a flexibilitu v tvorbe.
Napriek úspechom na medzinárodnej scéne si Petra uvedomuje, že trh na Slovensku je iný. Slovenské galérie a vydavateľstvá jej často odmietajú projekty. “Možno tu nemám tie správne kontakty. Väčšiu dôveru voči mojej práci a kreditu cítim v cudzine,“ zamýšľa sa. Napriek tomu verí, že slovenské publikum má potenciál oceniť jej tvorbu rovnako, ako to robí zahraničné.
Pre Petru Štefankovú je dôležité neustále sledovať dopyt a trendy v umeleckom svete. “Niektorí odborníci na náš biznis odporúčajú brať do úvahy to, čo letí, veľmi vážne a už pri vzniku portfólia. Ponúknite to, po čom je dopyt. Dokonca radia ísť až tak ďaleko, že treba zohľadniť aj ten či onen módny typ ilustrácií, postavičiek, emócií, pohybu, scén… Ja však, paradoxne, nie som tento typ. Mám rada spontánnosť, emotívnosť a robiť veci takpovediac na mieru,“ hovorí o svojom prístupe k umeniu.
Jej práca bola opakovane ocenená, vrátane American Illustration 42 v New Yorku, Excellence Award v Japonsku a mnohých ďalších. V roku 2007 získala prestížnu cenu 4Talent Award, ktorú udeľovala britská televízna stanica Channel 4, čím si získala pozornosť Royal Society of Arts, ktorá ju následne prijala medzi svojich členov.