Škandál na Dunaji: Nezrealizovaný most a zmiznuté milióny z eurofondov

Zdroj: TASR/Jakub Kotian

V roku 2013 sa s veľkým nadšením spúšťala kompa, ktorá mala spájať Gabčíkovo s maďarskou obcou Lipót. Projekt, ktorý mal byť ukážkou medzinárodnej spolupráce, však skončil neúspechom. Po počiatočnom prerušovaní premávky kompa prestala úplne fungovať a ambiciózne plány zlyhali. Z plánov na prepojenie ostali len opustené prístavy na brehoch Dunaja. Píšu o tom aktuality.sk.

Po desiatich rokoch, v decembri 2023, mal byť dokončený ďalší projekt prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom – cyklomost pri obciach Dobrohošť a Dunakiliti. Napriek sľubom však na mieste stoja len neprepojené piliere, a fondy určené na výstavbu „zmizli“.

Vodné dielo Gabčíkovo odklonilo veľkú časť Dunaja do plavebného kanála, čo umožnilo pohon najväčšej slovenskej vodnej elektrárne. Časť vody stále prúdi do pôvodného riečišťa, cez ktoré mala premávať kompa. Kompa mala slúžiť najmä cyklistom a turistom smerujúcim do termálnych kúpeľov v Lipóte. Po jej spustení v septembri 2013 však verejnosť čoskoro zistila, že pravidelná premávka sa odložila na marec 2014 kvôli nízkej hladine rieky a technickým problémom.

Ani po rokoch sa problémy nevyriešili a kompa dnes vôbec nepremáva. Zodpovednosť za neúspech projektu si medzi sebou prehadzovali slovenská a maďarská strana, pričom nie je jasné, či bol niekto potrestaný za premrhané eurofondy.

Cyklomost, ktorý neexistuje

Po zlyhaní kompy sa začali hovoriť o novom moste pre peších a cyklistov medzi Dobrohošťou a Dunakilitom. Tento projekt za 10,5 milióna eur mal byť dokončený do roku 2021. Výstavba sa však omeškala a reálne sa začala až na jar 2023, s plánom dokončiť ju v decembri toho istého roka. Na mieste sa síce postavili betónové piliere, ale výstavba sa zastavila a most zostáva nedokončený.

Na jar 2024 sa objavili správy, že firma zodpovedná za dodanie mosta nesplnila svoje zmluvné povinnosti, a preto sa výstavba zastavila. Vodohospodárska výstavba teraz hľadá nového dodávateľa a odhaduje, že most bude dokončený až v roku 2026.

Napriek zrealizovanej časti projektu, financovaného z eurofondov InterReg, kvôli odstúpeniu od zmluvy sa časť fondov nevyužila.

Firma INGSTEEL, ktorá mala most postaviť, viní Vodohospodársku výstavbu z toho, že neposkytla potrebnú súčinnosť. INGSTEEL tvrdí, že preto nemohla dielo dokončiť a teraz si nárokuje škody súdnou cestou.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie