fbpx

ROZHOVOR: Do politiky ma pozýva Šutaj Eštok. Muž, ktorý chcel Kaliňáka pichnúť vidličkou do čela, je na čele SIS katastrofa, hovorí Štefan Hamran

Štefan Hamran pôsobil ako policajný prezident SR. Zdroj: istream.sk
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • Ako hodnotí rozhodnutie zrušiť NAKA?
  • Čo hrozí s prípadmi, ktoré riešila?
  • Prečo navrhoval zabezpečiť na školách kamery?
  • Ako hodnotí prepustenie Dušana Kováčika?
  • Čo hovorí o Pavlovi Gašparovi na čele SIS?
  • Vstúpi do politiky?

Policajti sú vždy nespokojní, čo je úplne prirodzené, lebo majú na to plné právo. Ako policajný prezident som bol vždy nespokojný, lebo ma to motivovalo, aby som pre policajný zbor napríklad na úrovni ministra vyloboval lepšie podmienky. Veľakrát ma kritizovali v minulosti, že Hamran rokuje s premiérom, s ministrom financií, ale Hamran rokoval preto, aby policajti mali lepšie podmienky. Obmenili sme takmer tisíc áut v policajnom zbore, a nie hocijaké, ale majú veľmi kvalitné auta.

Vybavili sme nielen valorizáciu na úrovni 11,8 % pre policajtov, ale vedeli sme, že to môže byť problém, preto sme vybavili financie. Boli to ťažké rokovania, aj na valorizáciu platov, ktoré sa valorizovali o 17 %. Práve preto to bolo stabilizačné.

Neobstojí ani argument pána Eštoka, že policajti odchádzajú kvôli valorizácii. Keby odchádzali len kvôli valorizácii, tak odídu minulý rok, ako aj ja, a potom máte dvakrát valorizovaný dôchodok. Aj ten, ktorý vám priznali vlani a tento rok ste získali ďalšiu valorizáciu. Prečo by sa ukrátili policajti, čo už mali nárok na výsluhový dôchodok?

Podmienky sú katastrofálne, je ich čoraz menej. Policajti zo zboru utekajú. Po prvé aj preto, že sú takýmto ponižujúcim spôsobom presúvaní na okresy a kraje tam, kde začínali. Odchádzajú aj policajti po 5, 6 či 7 rokoch, ktorí nemajú vôbec nárok na výsluhový dôchodok.

Keď už ste spomenuli vozidlá, tak minister Šutaj Eštok vás kritizoval, že pancierové vozidla sú v colných skladoch, že sa nepoužívajú.

Pán Eštok kritizoval napríklad aj Toyoty a BMW, ktoré sme nakúpili. Kritizoval ma na špeciálnej jednotke, že som nakúpil konkrétne autá. A potom, keď nás preverovali aj na inšpekcii, zistili, že také autá kúpila aj česká polícia v počte 70 kusov. Pán Eštok ma kritizoval, že jazdím na sedmičkovom Bavoráku, zapožičaný napríklad z BMW importu. Policajný prezident Českej republiky jazdil na takom istom aute a rovnako zapožičanom od importu.

Pán Eštok tvrdil, že naše autá spotrebujú cez 20 litrov. Keď si prečítate odborné články na Toyota RAW4, zistíte, že je to najpredávanejšie SUV vo svete a je považované odborníkmi, novinármi s motoristami za etalón v oblasti hybridných technológií.

Je to najvyspelejšia hybridná technológia a my sme boli viazaní plánom obnovy. Skúšal som to zmeniť, čo napísali aj niektoré médiá.

Chcel som čisto benzínové alebo dieselové agregáty kúpiť, ale nedalo sa. Auto mohlo vylučovať na jeden kilometer najviac 50 gramov CO2. To bola podmienka Európskej komisie a tam spadajú len plug-in hybridy alebo elektromobily.

Snažili sme sa nakúpiť plug-in hybridy, lebo tie majú aj spaľovaciu jednotku. Policajti si to chvália a priemerné spotreby sú na úrovni 6-7 litrov. Takže pán Eštok používa lož ako základnú pracovnú metódu, vyhýba sa diskusii s ľuďmi, ktorí by ho vedeli konfrontovať s klamstvami, ktoré šíri.

Pancierové autá konkrétne blokuje aj Matúš Šutaj Eštok. On nemá historickú pamäť ani skúsenosti s ozbrojenými rezervnými, takže nevie, čo sa tu nakúpilo v minulosti. Napríklad v roku 2018 bol ministrom ešte Kaliňák, sme kúpili na špeciálnu jednotku pancierové autá, dve britskej výroby, kus za 500-tisíc eur. Vtedy stáli panciere o polovicu menej. My sme kúpili za 360 alebo 410-tisíc eur jeden pancier, ktorý mal už vyššiu balistickú ochranu.

Dokonca sme nekúpili autá, ktoré som ja chcel. Chcel som nemeckú značku, chlapci si na útvare vybrali japonskú Toyotu, pretože s ňou mali skúsenosti z irackého Bagdadu a tam sa im osvedčila. Preto sme išli do toho, čakali sme na to rok, aby prišli, a pán Eštok jednoducho sabotuje, nechce prevziať tie vozidlá, pretože predpokladám, že to chce uchopiť tak, že Hamran spôsobil štátu škodu. Taká informácia sa ku mne dostala.

Kvôli tomu to bude nasilu sabotovať?

Bude to sabotovať, ale na konci dňa sa popáli, pretože ja naozaj neviem, kto sa mu pod to podpíše, lebo, predpokladám, ten bude raz zobratý na zodpovednosť. Nemôžete len tak vycúvať z niečoho, keď sú splnené podmienky. Keď vozidlo nespĺňalo technické parametre, ktoré malo, zmluvu sme postavili tak, že ministerstvo môže aj odstúpiť, ale najprv musí vyzvať dodávateľa, nech odstráni technické problémy na vlastné náklady. Ale to sa nestalo.

Ak dobre viem, oni dodávateľovi vypovedali zmluvu a teraz vozidlá viaznu niekde v colnom sklade.

Pancierové vozidlá podľa bývalého policajného prezidenta sabotuje samotný Matúš Šutaj Eštok, ktorý však za to kritizuje Štefana Hamrana. Zdroj: istream.sk

Tvrdí, že sa to rieši právnou cestou.

Bude spôsobená škoda nielen dodávateľovi, ale aj ministerstvu vnútra, pretože chlapci čakali na pancierové vozidlá, a ja viem, že konkrétne veliteľ špeciálnej jednotky, aj policajný prezident pán Solák, už boli lobovať u ministra vnútra, že „prosím vás, uvoľnite to, lebo chalani to potrebujú“.

Tak máme tu streľbu na premiéra, policajný zbor bytostne potrebuje pancierové vozidlá, naposledy sme ich kupovali pred 16 rokmi, a pán Eštok, keď sú už konečne tu, veď vtedy bola na Ukrajine vojna a niektoré výroby boli zastavené, tak do roka nám ich firma dodala a do ďalšieho roka na dva kusy. Viazne to, pretože to Šutaj Eštok blokuje.

Späť k nespokojnosti policajtov. Začali sme už hovoriť o platových podmienkach. Ono to ešte súvisí aj so zrušením NAKA, pretože policajti sa sťažujú, že teraz za rovnaké peniaze budú mať viac povinností, lebo veci, ktoré riešila NAKA, prejdú na okresné riaditeľstvá. Sú opodstatnené ich námietky, že im pribudne až tak veľa práce, keď vieme, že vznikne množstvo ďalších útvarov, kde sa to prerozdelí?

Zoberte si, že na protizločineckom odbore v Bratislave zostali štyria. Boli ich tam cez 20. Teraz im pribudlo navyše 100 spisov. Zostalo tam 100 spisov, v ktorých sú agenti, odposluchy, ITP-ka sú nasadené, treba sledovať lehoty.

Ako si to rozdelia tí štyria a z nich sú traja neskúsení? Veď oni normálne hazardujú s vnútornou bezpečnosťou štátu len preto, aby sa zbavili nepohodlných vyšetrovateľov, zastrašili tých zvyšných a vyslali signál, že dávajte si pozor v budúcnosti, kto si dovolí vyšetrovať politikov, oligarchov alebo na nich napojené zložky, ktoré majú kontakty, lebo dopadnete ako Ján Čurilla a spol.

Toto je odkaz, kvôli ktorému to spravili. Im je úplne jedno, že naši občania budú trpieť, že im budú vykrádať garáže, vykrádať byty, že sa nedodržia lehoty, že rodina zavraždenej sa musí odsťahovať do Českej republiky, lebo sa boja vraha, lebo ten predpokladaný vrah, osoba dôvodne podozrivá zo spáchania úkladnej vraždy, sa dostane na slobodu, keďže polícia nedodrží lehoty. A sudca nemal na výber a nebol na vine. Sudca musel pustiť tú osobu.

Zlyháva nám vnútorná bezpečnosť, veď niektoré reťazce hlásia, že sa enormne zvyšujú krádeže v prevádzkach.

Áno, súvisí to s novelou trestných kódexov, lebo malá škoda sa zvýšila z 266 na 700 eur.

A pán Eštok je spokojný. On je normálne spokojný. Keď ho pozerám, ako stoickým kľudom oznamuje, že on obstaral ponožky, že on podpísal nejakú zmluvu na ponožky.

On rozdáva autá, ktoré sme my kúpili – RAW 4, BMW X3, Toyoty Land Cruisery, Toyoty Hiluxy, rozdával teraz Audi A6 a BMW 540. To sú super kvalitné vozidla, ktoré používa aj západná Európa a sú považované za etalón. Tieto vozidlá porozdával, hrdil sa tým, že aké skvelé autá, a na druhej strane kritizuje naše nákupy.

Ja som iný typ človeka. Keď môj predchodca spraví niečo seriózne a kúpi techniku, ktorú si policajti vyberajú, pretože si ich oni vyberajú. My sme sa ich pýtali. Za mnou boli lobovať, že „Štefan, prosím ťa, chceme tie Hiluxky. Je to osvedčené. Videli sme to v Českej republike. Chceme to.“

Ja som do toho vstúpil, aby ich mali. Robil som všetko pre to, aby mali vozidlá, ktoré chcú policajti.

Ale ani to asi policajtom nestačilo, lebo sa sťažujú, že materiálne vybavenie nie je úplne na úrovni, akú potrebujú.

My sme spravili len ten prvý krok. Druhý krok bola naplánovaná výmena uniforiem. To nás malo stať 40 miliónov eur. Nie minúť 60 alebo 100 miliónov na kamery do škôl.

Aj ten projekt, ktorým sa chváli pán minister – veď keby si otvoril moju tlačovku zo septembra vlaňajšieho roka, tak by zistil, že ochrana mäkkých cieľov, a v rámci toho školy, to bol môj projekt. Môj viceprezident Damian Imre ho vytvoril spolu so mnou. Je to jeho zásluha. A na tlačovke sme predstavili konkrétne, ako si predstavujeme ochranu škôl. Oni zmenili v hlavičke meno Štefan Hamran na Matúš Šutaj Eštok a myslia si, že majú projekt.

Videl som, že teraz v nejakej politickej debate to vytkol opozičnému politikovi, že „oni už v januári pripravili projekt“. Však my sme už v septembri predstavili ten projekt. Pán minister buď zaspal, alebo je mimo reality.

Môžu kamery na školách nejakým spôsobom pomôcť? Keďže ste už skočili na ďalšiu tému. To sú tie bombové vyhrážky na školách, ktoré sú opakované, ale aj v Českej republike. Pridala sa k tomu hrozba, že niekto unesie lietadlo a namieri to do Prezidentského paláca alebo do parlamentu.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie