ROZHOVOR: Do politiky ma pozýva Šutaj Eštok. Muž, ktorý chcel Kaliňáka pichnúť vidličkou do čela, je na čele SIS katastrofa, hovorí Štefan Hamran

Reklama
Štefan Hamran pôsobil ako policajný prezident SR. Zdroj: istream.sk
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • Ako hodnotí rozhodnutie zrušiť NAKA?
  • Čo hrozí s prípadmi, ktoré riešila?
  • Prečo navrhoval zabezpečiť na školách kamery?
  • Ako hodnotí prepustenie Dušana Kováčika?
  • Čo hovorí o Pavlovi Gašparovi na čele SIS?
  • Vstúpi do politiky?

Od septembra po 12 rokoch zanikla Národná kriminálna agentúra (NAKA). Rozkladala mafiánske skupiny, vyšetrila vraždu novinára a na päty šliapala aj exponovaným osobám. Bolo to na politickú objednávku tak, ako tvrdí opozícia? Hana Kostelníková sa o tejto téme rozprávala v relácii Sadnite si, prosím s bývalým policajným prezidentom Štefanom Hamranom.

Najsilnejšia opozičná strana ústami predsedu Šimečku tvrdí, že reorganizácia alebo zrušenie NAKA je v prospech mafie a že je to ďalší krok k rozpadu právneho štátu.

Naopak, bývalý policajný prezident, ktorý je tiež zhodou okolností z Progresívneho Slovenska, Jaroslav Spišiak tvrdí, že reorganizácia bola dobrým krokom.

Považujem ho za svojho osobného priateľa. Ako človeka ho mám rád, ale v tejto veci sa s ním bytostne nestotožňujem, ale stotožňujem sa s pánom Šimečkom, pretože to, čo sa deje, sa nedá nijak inak nazvať len ako likvidácia NAKA.

To znamená zložky, ktorá tu ostatných x-y rokov preukázala, že vie efektívne pracovať a bojovať najmä s organizovaným zločinom a jeho jednotlivými formami, a dokáže efektívne vystupovať na ochranu práv a oprávnených záujmov našich spoluobčanov, keď sa bavíme o ochrane voči najnebezpečnejším javom, ktoré vnímame v rámci našej spoločnosti, a to sú určité aktivity organizovaného zločinu.

Argumentujú tým, že sa inšpirovali českým modelom a že vznikne viacero útvarov, že v podstate NAKA ani tak nezanikne, ale skôr sa reorganizuje na viacero útvarov.

Agentúru NAKA nahradia tri útvary – Úrad boja proti organizovanej kriminalite (ÚBOK), ktorý tu už bol, Národná protidrogová jednotka a protiteroristická centrála. Samotný ÚBOK bude mať až štyri jednotky – protizločineckú, ktorá sa bude zaoberať najzávažnejšími prípadmi. Ďalej protikorupčnú a tiež jednotku finančnej polície, jednotku finančného vyšetrovania a analytických činností a každá z nich bude ešte rozdelená na západ, stred a východ Slovenska. Znie to…

Sofistikovane.

Áno, mysleli jednoducho na všetky zložky, na každý zločin, že sa riadne vyšetrí a že nebudú zahltení vyšetrovatelia. Prečo podľa vás nemajú pravdu?

Som typ človeka, ktorý tvrdí, že vždy je to o personálnom substráte konkrétneho útvaru. S akými ľuďmi pracujete, také budú výsledky. Je úplne jedno, a naozaj z praxe to hovorím, úplne jedno, ako to máte organizačne postavené. Môžete to mať trochu lepšie, horšie, ale podstatné bude, či sú tam ľudia, u ktorých je zastúpená vôľová aj vedomostná zložka.

Znamená to, že chcú a vedia robiť. Organizačná štruktúra, ktorú momentálne zavádzajú, tu predsa už bola za pána Gašpara a nemala absolútne žiadne výsledky. Preto som sa čudoval, že Jaroslav Spišiak to obhajoval.

Za nás sú výsledky nespochybniteľné. Vidíme, že vyšetrovatelia sa dostali až na najvyššie poschodia. Nie to je podstatné, ako to vyšetrovatelia videli, ale ich vyšetrovania a dôkazy, ktoré zadokumentovali, prešli testom, prokuratúrou.

To znamená, dozorujúci prokurátor sa s tým stotožnil. Boli podané väzobné návrhy, s ktorými sa súdy stotožnili. A dnes máme dokonca viac ako 40 právoplatne odsúdených ľudí z bývalej éry Roberta Fica.

Pri poslednom prípade pána Kováčika sa dnes potvrdzuje, že tu nebol žiadny monsterproces. Jednoducho dostali šancu ľudia, ktorí chcú vyšetrovať a vedia vyšetrovať. Prečo som si ich vybral? Keď som si pozeral čiastkové prípady z minulosti, tak som videl, že títo ľudia vedeli prípady, aj ťažké vraždy, dotiahnuť do úspešného konca.

V minulosti títo ľudia zázračným spôsobom nedostali šancu. Keď rozkladali organizovaný zločin, Piťovcov, Šátorovcov, Takáčovcov, a mohol by som pokračovať, tak boli mimoriadne úspešní. A vyšetrovatelia okolo Jána Čurillu a ďalší boli dokonca odmeňovaní aj bývalými vládami Roberta Fica.

Dnes ich spochybňujú len preto, lebo začali vyšetrovať aj korupčnú trestnú činnosť, ktorá siahala na najvyššie poschodia. Títo ľudia sa cez organizovaný zločin postupne dopracovali k tomu, že organizovaný zločin spolupracoval aj s politicky exponovanými osobami. Diali sa veci, ktoré nemohli byť prehliadnuté, ak to robíte poctivo.

Keď som nastúpil ako policajný prezident, nesiahol som na organizačnú štruktúru NAKA. Ja som ju zdedil. A nechal som ju, až kým som skončil, v tej istej podobe, ako som ju zdedil od pána Kovaříka. Predtým ju nastavili v roku 2019 Milan Lučanský, bývalý policajný prezident, a Branislav Zurian, ktorý dnes šéfuje inšpekcii. Branislav Zurian vtedy obhajoval reformu potrebou zmeniť líniové riadenie na hybridný model, ktorý som ja zdedil, a ktorý bude určite prinášať výsledky.

Až také výsledky neprinášal, lebo to bolo vždy o ľuďoch. Prinášal ďaleko lepšie výsledky ako za Gašpara. Ľudia, ktorí vtedy nastavili tú reformu, ju dnes spochybňujú a chcú sa vrátiť k pôvodnému, čo kritizovali. Nerozumiem tomu.

Podľa vás je táto reorganizácia len sofistikované rozloženie ľudí, ktorí pracovali skutočne na exponovaných kauzách, na obvineniach politikov, ktorí spáchali kriminalitu, a to sa Smeru už nepáčilo.

Robert Fico už v predvolebnej kampani avizoval, že sa vyrovná s tými vyšetrovateľmi do jedného, aj s prokurátormi, a dokonca sa vyhrážali aj súdnej moci. Boli sme svedkami, ako sa vyjadroval Matúš Šutaj Eštok alebo Robert Fico na adresu niektorých sudcov, dokonca Najvyššieho alebo Ústavného súdu.

Ak sa chcete zbaviť policajtov, ktorí sú nepohodlní, pretože si dovolia vyšetrovať politicky exponované osoby alebo oligarchov, alebo záujmové skupiny, čo nevyhovuje vládnej moci, tak ich buď vyhodíte podľa paragrafu 35 odsek 2 (Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, pozn. red.), alebo ich vyhodnotíte, čo je skoro nemožné. Neviete to pretlačiť, ide o dlhotrvajúci proces, na ktorý vláda asi nemala čas ani nervy. Takže buď organizačná zmena, alebo paragraf 35 odsek 2. Tento paragraf od samého začiatku kritizovali, vedeli sme, že tou cestou sa nevyberú, takže museli spraviť organizačnú zmenu.

Pod ňu viete ukryť vyhadzovanie neobmedzeného počtu policajtov, preraďovanie na iné útvary, lebo organizačná zmena spočíva aj v tom.

Keď si pozriete túto konkrétnu zmenu, rozpustili NAKA s viac ako 100 skúsenými policajtmi, ktorí obhajujú záujmy našich spoluobčanov, ktorým občania dôverovali. Za našej éry bola dôvera v políciu najvyššia, takmer 70 %, čo bol historický výsledok. Zo stovky, ktorú preradili naozaj ponižujúcim spôsobom na okresy a obvodné oddelenia, tam, kde začínali pred 10-15 rokmi, tak polovica z nich sa podieľala na politicky exponovaných prípadoch.

Možno dvaja zostali na NAKA, na bratislavskom odbore zostali 4 vyšetrovatelia, jeden skúsený a traja, ktorých sme prijali ešte ako neskúsených z akadémie. Dnes sa deje to, že noví funkcionári vyvolávajú týmto policajtom, bývalým vyšetrovateľom na okresy a kraje, že poďte naspäť a dajte do poriadku tie spisy, lebo my nestíhame.

Povyhadzovali ich nedôstojným spôsobom, že v piatok 30. augusta ku koncu pracovnej doby niektorým vyvolávali a vyhlasovali im personálne rozkazy telefonicky. To je nevídané. Ja som také ešte nezažil.

Keď som sa rozhodol s niekým rozlúčiť, lebo som nebol spokojný s jeho pracovným výkonom alebo spravil niečo neobhájiteľné, z pohľadu nadriadeného, zavolal som si ho na koberec. Konfrontoval som ho s nedostatkami, vypočul som si jeho argumentáciu, či obstojí, a rozlúčili sme sa, a dal som mu čas, mesiac, dva, tri. V prípade viceprezidentov dokonca zostali dva alebo tri mesiace.

Mali čas sa dôstojne rozlúčiť so svojimi kolegami na pracovisku a zariadiť si veci, aby mohol útvar kontinuálne a plynule fungovať.

Štefan Hamran hovorí o tom, že preradenie a prepustenie policajtov z NAKA bolo neadekvátne a ponižujúce. Zdroj: istream.sk

Dostali aj hodinové výpovede?

Oni dostali hodinové výpovede. V piatok ešte mnohí policajti nevedeli, že kam vlastne nastúpia. Samozrejme, že nevedeli odovzdať spisy, ani to, kto ide preč z NAKA.

Dnes sú v panike. Sú tam kľúčové spisy, v ktorých sú napríklad utajení svedkovia alebo agenti, alebo ITP-ká (informačno-technický prostriedok, pozn. red.), kde treba sledovať lehoty. Som presvedčený, že bude x-y prípadov, ktoré padnú práve kvôli nedodržaniu lehôt.

Videli sme väzobné stíhanie osoby podozrivej z úkladnej vraždy svojej priateľky, ktorú zabalil do igelitu. A sudca pustil tú osobu na slobodu, pretože polícia prešvihla lehoty. Prípady budú pribúdať len kvôli tomu, že niekto, konkrétne vládna moc, sa bytostne chcela vyrovnať s NAKA podobne ako s Úradom špeciálnej prokuratúry (ÚŠP).

Nadácia Zastavme korupciu tvrdí presne to isté čo vy, že budú chýbať skúsení, kvalitní vyšetrovatelia a že niektoré kauzy sa zametú pod koberec. Hrozí reálne to reorganizovanie?

To sa už teraz deje. Oni už nestíhajú, nevedia sa vyrovnať so spismi. My ich poznáme, vieme, ale niektorí policajti sú nešťastní aj z tých, ktorí dostali šancu zostať na NAKA.

Pán Solák, on je môj dlhoročný podriadený a veľmi dobre ho poznám, argumentoval tým, že jeho podriadení si mohli vybrať svojich ďalších podriadených, že kto zostane na NAKA. Bolo to postavené na báze dôvery. To je v poriadku, kvitujem to. Aj ja pracujem s ľuďmi, ktorým dôverujem.

Na základe čoho sa kreuje tá dôvera? Vyberal som ľudí nie preto, že ich poznám, ale pretože ich profesionálny background nasvedčuje tomu, že sú poctivými policajtmi a majú 12 úspešne ukončených kľúčových vecí. Pre dôkazy, ktoré zadokumentovali, bol prokurátor schopný na základe spisu uniesť dôkazné bremeno pred súdom. To znamená, že ide o šikovných vyšetrovateľov.

Na základe toho sa kreovala dôvera mojej osoby prezidenta vo vzťahu k podriadenému. Preto dostal šancu pracovať na NAKA. Nie preto, že bezbreho oplýva lojalitou k vládnej moci, že vďaka konexiám na Smer, Hlas či SNS chce pracovať na NAKA. Toto nie je pre mňa dôvera alebo kvalifikačná požiadavka na to, aby niekto mohol pracovať na NAKA.

Teraz bude úradu ÚBOK šéfovať Maroš Kubala, za národnú protidrogovú jednotku bude zodpovedný Milan Jonis a protiteroristickú centrálu bude riadiť Martin Smiško. Nechceme na nich ukazovať prstom, ale sú to ľudia, ktorí budú konkrétne zodpovední za tieto útvary. Na nich máte aký názor?

Pána Kubalu osobne nepoznám. Nemyslím si, že patril k najlepším, to by som zaregistroval, takže na jeho adresu sa nechcem vyjadrovať. Pán Jonis vykonal tú špinavú prácu. Keď sa s tým vie stotožniť on, je to problém jeho svedomia, ale podľa mňa to bolo veľmi nešťastné. Nepatril tiež k tým najlepším.

Pokiaľ ide o pána Smiška, on bol aj za nás šéf protiteroristickej centrále a myslím si, že on sa tej agende rozumie. Dlhé roky sa tomu venuje. Je to typ človeka, ktorý je schopný si nájsť cesty každým smerom, je taký diplomat v uniforme. Prežije aj tu, aj tam za každých okolností.

Ja taký nie som, nemám pre to pochopenie. Napriek tomu tam bol aj za nás, lebo, ako som už spomínal, sa rozumel protiteroristickej agende, ale tento spôsob správania sa mne nie celkom vyhovuje. V živote treba byť aj zásadový, a keď máte nejaké zásady, tak zákonite musíte naraziť v niektorých prípadoch na niektorých ľudí, pretože nemôžete zdieľať identické názory s každým. To jednoducho nejde.

Ešte k protidrogovej jednotke, ktorú kritizuje Jaroslav Spišiak, že na Slovensku je zbytočná, lebo nie sme Kolumbia, že to môže ísť na úkor vyšetrovania nejakých mafiánskych skupín. Vidíte to rovnako?

Nevidím to rovnako. Vôbec to tak nevidím. Drogová kriminalita je obrovský problém a predstavuje veľmi vážne a seriózne nebezpečenstvo pre našu mládež.

Bude opodstatnená a využitá?

Vždy bude opodstatnená. V rámci drogovej trestnej činnosti sa točia obrovské peniaze. Spolu s obchodovaním so zbraňami sú drogy veľmi výnosný biznis, a to sú mnohé predikatívne trestné činy, v rámci ktorých sa kumulujú čierne financie, ktoré sa potom môžu používať napríklad na financovanie terorizmu alebo legalizáciu akýchkoľvek iných nezákonných protispoločenských aktivít.

S drogovou trestnou činnosťou podľa môjho názoru treba veľmi intenzívne bojovať, lebo je páchaná aj zločineckými skupinami, aj medzinárodne, a keďže je to obrovský biznis, tak aj spôsoby sú sofistikované a vyžadujú si mimoriadne vysokú a detailnú pozornosť štruktúr, ako je NAKA alebo ÚBOK.

Ďalší argument, prečo bolo potrebné zrušiť alebo zmeniť fungovanie NAKA z úst policajného prezidenta Ľubomíra Soláka, bol, že NAKA fungovala ako obvodné oddelenie policajného zboru, že oni riešili úplne všetko. V porovnaní s Českou republikou, kde česká NAKA ročne riešila 200 vecí, u nás to bolo 2000, vyše 600 vyšetrovateľov NAKA bolo viac vyťažených ako vyšetrovatelia na okresných riaditeľstvách, a jednoducho to už bolo neúnosné. V tomto má pravdu?

Nemá pravdu. Odpoveď je možno veľmi jednoduchá, sme skorumpovanejšia krajina ako Česká republika. U nás je korupcia napriek tomu, že niektorí politici tvrdili, že na najvyšších miestach neexistuje. My sme videli, že má obludné rozmery. Nielen my sme to videli, ale súdy, prokuratúry aj vyšetrovatelia to videli, a dokonca to boli schopní zadokumentovať. Dnes už vieme, že je mimoriadne vysoký počet aj vysokopostavených štátnych úradníkov z bývalých vlád právoplatne odsúdených, práve aj za korupčné trestné činy alebo zneužívanie právomocí verejného činiteľa.

Okrem toho, mohli to spraviť veľmi elegantne. Ak im prekážalo, že NAKA rieši toľko prípadov, mohli obmedziť alebo skresať zákonom ich vecnú pôsobnosť, a tým pádom by limitovali počet prípadov, kde by oni boli vecne príslušní. Nám sa to ale osvedčilo, a keď sa pozriete, že NAKA dosiahla historicky najlepšie výsledky, to je nespochybniteľné.

Keď sa na to pozriete cez štatistiku, viedlo nás k tomu aj to, že keď to necháte v krajoch, tak sa tam vytvárajú pomerne intenzívne štruktúry. Slovensko je i tak malé. Problém bol aj napriek centralizovaniu na NAKA. Kraje a okresy sú malé a pri väzbách, pri ktorých prokurátor pozná sudcu, sudca pozná politika, politik pozná policajného šéfa, sa veľa vecí zametalo pod koberec, čo nie je v záujme našich spoluobčanov, ktorí vytvárajú spoločné hodnoty. Tie hodnoty vytvárajú občania a my sme boli dosadení a platení občanmi na to, aby sme nedovolili rozkrádať skorumpovaným politikom, oligarchom a na nich napojeným všelijakým zločineckým štruktúram.

NAKA mala možno viac prípadov aj vďaka tomu, že si vyžadovala náročnú špecializáciu. Laura Kövesi, európska prokurátorka, kritizovala, že to je skutočné know-how, musíte ho mať k dispozícii, aby ste sa vedeli vyrovnať a veľmi efektívne chrániť finančné záujmy napríklad Európskej únie. Policajti sa to učia roky, aj finančné vyšetrovanie, aj stíhanie rôznej korupcie na najvyšších miestach, alebo aj ekonomickú trestnú činnosť vo všeobecnosti. Na okresoch a krajoch sa k takým prípadom nedostanete.

Teraz to začneme v 21. storočí budovať na okresoch a krajoch? Je to absolútne nezmyselné. A obávam sa, že mnohí vyšetrovatelia, ktorí boli takýmto potupným spôsobom presunutí na kraje a okresy, zdvihnú kotvy, odídu a jednoducho to už ani nebude mať a vedieť kto robiť.

Celkovo sú policajti teraz nespokojní. Odovzdali aj ministrovi vnútra petíciu s 800 podpismi. Bola to iniciatíva jedného policajta, čo riešil aj samotný policajný odborový zväz. Za ten čas, čo ste vy boli policajným prezidentom 1,5 roka, cítili ste nejakú nespokojnosť z ich strany?

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie