ROZHOVOR: Dajana Rodriguez vedie kabelkové impérium: Netuším, aké je to nebyť pri zemi. Zákazníci dnes druhú šancu nedávajú

Reklama
Dajana Rodriguez založila svoju značku na príbehu a autenticite, jej cieľom je rozosievať radosť a dobro. Zdroj: Archív DR
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • Ako Dajana začínala s vlastnou značkou?
  • Čo pre ňu znamená skutočný úspech?
  • Ako znie jej motto?
  • Ako Slováci vnímajú domáce značky?
  • Prečo dnes zákazníci nedávajú druhé šance?

Slovenská dizajnérka Dajana Varga Rodriguez si rokmi driny vybojovala miestenku v módnom svete. Pod značkou Dajana Rodriguez vytvára originálne kožené kabelky a doplnky, ktoré rozžiaria každý outfit, dlho vydržia a šíria radosť a spokojnosť. Plánuje tiež expandovať do zahraničia, kľúčovým je podľa nej spojenie výborného produktu a výborného marketingu, čo musí pochopiť každý, kto chce vyrábať a predávať.

Pre istream.sk nám prezradila:

  • s akými reakciami sa stretla v začiatkoch svojej značky,
  • poradila, čo urobiť ešte pred tým, ako investujeme do podnikateľského plánu,
  • vysvetlila, prečo bolo kedysi ľahšie predávať.

Čo vás podnietilo rozbehnúť vlastnú značku tu na Slovensku?

Keď som mala 19 rokov a bola som rok po strednej škole, tak som uvažovala o tom, čo a ako budem v živote robiť. Keďže som mala aj dosť voľného času, tak som začala tvoriť. Vždy som inklinovala k móde, maľovaniu, ručným a kreatívnym prácam. Tak som si začala šiť oblečenie, maľovať tričká na objednávku a robiť aj kabelky. Kabelky z kože preto, lebo môj tatino kedysi pracoval s kožou, a tak som mala k dispozícii nejaké stroje a materiály. Tvorila som rôzne veci a postupne ich predávala na Sashe. Toto dnešné podnikanie a značka nevznikli ako vopred pripravený podnikateľský plán, bol to len part-time job jednej mladej baby.

Uvažovali ste aj o zahraničí?

Nikdy som neuvažovala o zahraničí. Rada cestujem, ale vždy sa aj rada vraciam domov. Som rodinne založený človek a mám rada slovenské podnebie, krajinu, ľudí. Čo sa týka značky, tak doteraz sme pôsobili hlavne na slovenskom trhu, tento rok začíname postupne expanziu do Česka a USA.

Ako sú na Slovensku vnímané dizajnérky-podnikateľky?

Závisí od druhu podnikania a okolia danej ženy. Ja som sa stretla hlavne s pozitívnymi reakciami. Fandila mi rodina, kamaráti a podporovali ma aj zákazníci. Samozrejme, cena je vždy kameň úrazu pri produktoch made in Slovakia, avšak tam nezáleží, či ide na trh značka od ženy alebo muža. Ja som nikdy nezažila nevhodné správanie ku mne skrz to, že som žena. Myslím, že je to aj tým, že som v módnom biznise, kde sa to očakáva.

Veľakrát chcú ľudia niečo robiť, lebo tomu veria, a potom zistia, že trh to nechce alebo nevie zaplatiť. Vyhodia tak veľa peňazí, času a úsilia.

Čím sa riadiť pri prezentovaní vlastnej dizajnovej značky? Ako ju „predať“?

Dnes sa v marketingu skloňujú slová ako príbeh, founder, autenticita. Ja mám to šťastie, že som to na tomto založila už pred 13 rokmi, a tak som už naskočila na túto vlnu. Samozrejme, je tu dôležitá kvalita. Slovák neodpustí slovenskej značke to, čo by odpustil svetovej. Od domácej značky sa vždy očakáva všetko lepšie a veľakrát za nižšiu cenu než u tých svetových. Musí sa spojiť výborný produkt a výborný marketing. Dnes na váš produkt nikto nečaká a nebude vás hľadať. Marketing je dnes alfa a omega a jeho veľkou súčasťou sú aj sociálne siete. Kto toto nepochopí, bude mať problém predať.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Dajana Rodriguez (@dajanarodriguez)

Bez čoho sa podľa vás začínajúce slovenské dizajnérky nezaobídu?

Bez peňazí. (smiech) Určite treba hneď rozmýšľať aj nad tým, ako a kde budem predávať. Jedna vec je vyrobiť, druhá predať. Ak sa niekto chce zamerať len na výrobu, musí si nájsť ľudí na fotenie, marketing či komunikáciu so zákazníkmi. Ak bude jedna osoba vyrábať aj predávať, tak sa musí pripraviť na to, že 8-hodinová pracovná doba stačiť nebude a ani víkendy nebudú voľné. Veľakrát chcú ľudia niečo robiť, lebo tomu veria, a potom zistia, že trh to nechce alebo nevie zaplatiť. Vyhodia tak veľa peňazí, času a úsilia.

Radím vopred sa nad tým zamyslieť a spýtať sa ľudí, či sa im to páči a či a za koľko by to kúpili. Prerátať si náklady, byť k sebe úprimná, koľko času chcem tomu venovať a mať reálne predstavy aj očakávania. To je základ celého podnikania, emócie a osobné chtíče musia ísť bokom.

Chodím denne do roboty, obetovala som tomu xy rokov života, voľného času, vlastne celú svoju mladosť a teraz mám neskutočné záväzky, ktoré musím dodržiavať, čiže netuším, aké je to nebyť pri zemi.

Čo dokáže ich vzostup najviac brzdiť?

To môže byť čokoľvek. Nesprávny produkt na nesprávny trh, financie, nekvalitný produkt, cena, osoba foundra, cieľová skupina, zlý zákaznícky servis, marketing. Aby sa značka posunula vpred, tak sa musí všetko stretnúť v tej správnej línii. A ak je čo i len jedna časť zlá, stiahne všetko dole. Dnes je všetkého toľko, že zákazník nedáva druhú šancu. Ak značka robí často niečo zle, časom ju to položí. Je to náročnejšie než pred 10 rokmi. Dnes môže hocikto vyrobiť hocičo, hneď to nafotiť a predávať. Pred 10 rokmi to mohol len niekto, kto mal napr. zrkadlovku a vedel profesionálne fotiť.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Dajana Varga Rodriguez (@dajanavargarodriguez)

Kedy sa dizajnérka stáva úspešnou? Rozhodujú iba čísla?

To je veľmi individuálne. Niekto si povie, že je úspešný, keď ho značka živí na mesačnej báze a má klientelu. Mne ľudia hovoria, že som úspešná, ale ja hovorím, že nie som. Úspešná budem vtedy, keď bude firma vykazovať každoročne krásne čísla v zisku. Aktuálne sme mladá rozvíjajúca sa firma, ktorá rastie rok od roka a peniaze stále investujeme do rozvoja. Nehovoriac o tom, že to ide ruka v ruke s expanziou. Pre mňa bude úspech, keď budeme známi za hranicami Slovenska.

Ja chcem len robiť pekné veci, rozosievať okolo seba radosť a dobro.

Ako sa pri narastajúcom úspechu značky tzv. udržať pri zemi?

Toto je pre mňa celkom vtipné, lebo ja nechápem, ako by som pri zemi byť nemohla. Mám cez 70 zamestnancov, mesačné náklady v 6-ciferných číslach a zodpovednosť k sebe a svojej rodine. Nežijem nejaký bohémsky umelecký život, pri ktorom by mi cingali peniaze len tak na účet. Chodím denne do roboty, obetovala som tomu xy rokov života, voľného času, vlastne celú svoju mladosť a teraz mám neskutočné záväzky, ktoré musím dodržiavať, čiže netuším, aké je to nebyť pri zemi.

Ako znie vaše dizajnérske heslo? Čoho sa pri svojej práci vždy držíte?

Možno to bude znieť príliš jednoducho, ale ja chcem len robiť pekné veci, rozosievať okolo seba radosť a dobro a vytvárať produkty, ktoré sa mne samej aj iným ženám páčia, skrášľujú ich outfity, robia im radosť, dlho im vydržia a sú s nimi spokojné.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Dajana Rodriguez (@dajanarodriguez)

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie