Nie, to vôbec nebolo nešťastne komunikované. Jednoducho Aktuality sa rozhodli, že potrebujú vyvolať konflikt medzi prezidentom a premiérom. Tak to tak napísali.
Takže žiadny nie je?
Komunikácia bola od začiatku jasná. Oni navrhovali, aby to bolo jasne napísané, že ide byť Ukrajina člen. My sme boli jasne proti.
Oni to stanovili do tejto polohy, že pozveme, ak budú všetci súhlasiť a splnia podmienky. Najprv musia splniť podmienky, potom všetci súhlasiť, a potom môže prísť pozvánka. Ale to bolo jasné. Len klasický prístup médií chcel vyskúšať, či nenastane rozkol „v tíme“.
Ďalší rozkol v tíme, ktorý sa javí, je medzi premiérom a Andrejom Dankom. Vieme, že Andrej Danko dostal pozvanie do ruskej Dumy aj s delegáciou SNS. Nepôjde tam, a zároveň sme počuli tvrdenia premiéra Roberta Fica, ktorý povedal, že ak by mu to zdravotný stav umožňoval, tak by s Viktorom Orbánom navštívil Moskvu. Kto dal stopku Andrejovi Dankovi a pôjde premiér Robert Fico do Moskvy?
Neviem, kto mu ju dal. Priznám sa, že ani nemám tieto informácie. Nie som ten, ktorý má vedieť všetko a od všetkého má kľúče.
Je to celkom zásadná cesta, ktorá bola zrušená.
Nemám vedomosť presne, či sa to odohralo práve v čase, kedy sme boli vo Washingtone.
Čiže v koalícii to nikto Andrejovi Dankovi nezakázal?
Minimálne viem, že to Robert Fico nie je. Zjavne som tu tiež nebol a toto som sa dočítal v médiách. Takže neviem, ako to rozhodnutie vzišlo.
Pôjde premiér do Moskvy, keď sa zotaví natoľko, aby si to mohol dovoliť?
Nemyslím si, že toto je na programe dňa. On to spomenul v súvislosti s tou mierovou cestou, ktorú absolvoval Viktor Orbán ako ten, ktorý prevzal predsedníctvo EÚ, čím chcel naznačiť, že naozaj mier má byť na prvom mieste.
Najbližšiu cestu spomenul na jeseň do Číny.
Áno. Viem, že sa preložila cesta do Číny. Tá je veľmi dôležitá, predovšetkým pre ekonomiku SR. Máme tu obrovskú investíciu, ktorá môže zase výrazne posunúť HDP dopredu.
Ešte v súvislosti s Andrejom Dankom. Opakovane tvrdíte, že pre stabilitu koalície je lepšie, aby bol predsedom parlamentu. Prečo? Hrozí, že vypovedá koaličnú zmluvu?
Myslím si, že pre rovnovážnosť síl. Nejde o to, kto čo vypovie, ale objektívne sa zmenil pomer síl tým, že sa Peter Pellegrini stal prezidentom. Myslím si, že Andrej Danko má dostatočné množstvo skúsenosti s vedením parlamentu. Teraz je to diskusia hlavne medzi ním a Hlasom.
My sme svoj názor povedali a oni by sa mali nejakým spôsobom dohodnúť. Rozumiem tomu, že platí koaličná zmluva, rovnako tak rozumiem tomu, že je určitý pomer síl a určité percentá, ktoré jednotlivé strany získali. Toto všetko platí a treba vziať do úvahy a o tomto diskutovať.
Zaujíma ma stabilita koalície. Je ohrozená vo vašich očiach?
Pre stabilitu koalície je lepšie, ak každá strana má vyvážené funkcie. To je celé. To neznamená, že je horšie, keď to nemá. Je to určite lepšie, pretože už to máme vyskúšané. Bolo to tak v minulosti a z toho to automaticky vyplýva. Ako bude fungovať Slovenská národná strana, ako bude reagovať, to sa najmä musíte opýtať pána predsedu. Ja len hovorím svoj názor.
Andrej Danko viedol parlament a bol v tom dobrý. Hlas má na to iný názor, a preto je najlepšie, aby si to oni vydiskutovali a my sme to nehodnotili za nich. Môžu stráviť celý august v rokovaní o tom, akým spôsobom tú zmenu, ktorá jednoznačne zvolením Petra Pellegriniho za prezidenta nastala, môžu vyriešiť.
Z politologického hľadiska vás Andrej Danko v podstate nemá čím „vydierať“, lebo prieskumy ukazujú, že už by sa nedostal v ďalších voľbách do parlamentu. Má nejaké páky na vás, aby bol predsedom?
Andrej Danko je veľmi zodpovedný politik, ktorý rozumie záujmom Slovenskej republiky a prieskumy neukazujú nič iné ako to, kto je momentálne väčší krikľúň z pohľadu národných záujmov. Myslím si, že aj výsledky jednotlivých predstaviteľov SNS vo vláde sú z môjho pohľadu veľmi dobré.
Zoberte si, akému obrovskému hejtu a tlaku čelí ministerka kultúry a napriek tomu sa veľmi dobre drží. Zoberte si, akú skvelú prácu predvádza Tomáš Taraba ako podpredseda vlády a minister životného prostredia. Verím, že čoskoro sa pridá aj minister športu a cestovného ruchu.
Výsledky boli Andrejom Dankom doručené aj v minulosti. A myslím si, že aj ďalej budú. Keď majú strany okolo 6 %, tak si zoberte, kde je premiérska strana Igora Matoviča, ktorá mala 25 %. A dnes má v prieskumoch 3 %. Môžeme sa aj o tom baviť, že je to vlastne absolútny výbuch opozície. Zoberte si, že SaS je v mnohých prieskumoch pod 5 %. O tom sa tiež málo hovorí. Prieskumy pre nás neboli nikdy rozhodujúce. A ani sme ich nikdy nekomentovali.
Je len pravda, že dnes máme záujmov omnoho viacej ako v minulosti a poučili sme sa. Musíme jednotlivé svoje kroky viacej vysvetľovať. Tak ich vysvetľujeme.
Vieme, že S-300 a Migy sme odovzdali Ukrajine. Dočasne sme mali od Talianov požičaný systém Mamba. Zvažoval sa nákup Patriotov. To už ale nie je aktuálne. Po 30 rokoch máme nové stíhačky F-16. Celkovo je objednaných 14. Vy ste už avizovali, že chcete doobjednať ďalšie 4. Čiže celkovo by sme ich mali mať 18 a čaká sa ešte na dva Black Hawky. Tie by mali prísť asi budúci rok.
Čo sa týka tých F-16, to už je rozbehnutý proces? Budeme ich mať 18?
Rokujeme o tom. Myslím si, že po príchode týchto prvých troch, teraz dve, ešte v októbri tretia, začneme trošku intenzívnejšie diskutovať. My sme boli radi, že nám vyšli v ústrety a trošku predsunuli výrobu týchto dvoch pred ostatných zákazníkov. F-16 Blok 70 treba povedať, že to je naozaj najmodernejšia verzia F-16. De facto sa tak označuje ako 4,5-tá generácia, vzhľadom na to, že používa technológie radarové a zbraňové z najmodernejších lietadiel F-35. Ale je ešte vo svojej štandardnej podobe T-Cobra alebo Fighting Falcon, ako sa oficiálne volá. Preto sú to veľmi dobré lietadlá a majú obrovské zákazky.
Či už veľkí zákazníci z Turecka alebo z Bahrajnu, alebo mnohí ďalší trošku museli počkať, lebo sme chceli mať tie lietadlá na Slovensku, aby sme mali možnosť ich predstaviť na 80. výročí Slovenského národného povstania. Vyšli nám v ústrety a dohodli sme sa, že potom na jeseň začneme diskutovať o ďalších štyroch.
Tých dôvodov je viacero. Samozrejme, odborných dôvodov, ktoré hovoria o tom, že na to, aby ste mohli plnohodnotne strážiť vzdušný priestor, musíte mať vyčlenených päť lietadiel k dispozícii len na túto činnosť. A na nich sa nesmie cvičiť. Čiže už ich máte len deväť. Ďalšia zhruba tretina lietadiel je väčšinou v servisnom cykle. A už vám ostane len päť lietadiel. No a päť lietadiel na výcvik je ako tak tesne. Tým činom vám neostáva žiadny počet lietadiel, ktorým by ste napríklad mohli robiť air policing alebo stráženie iného vzdušného priestoru napríklad pobaltských štátov.
To je veľmi dobrá rotačná skúsenosť aj pre pilotov, aj pre naše vzdušné sily, aj pre samotné NATO a zapojenie našich lietadiel do globálnej ochrany. Potom vám už chýbajú počty. Čiže to je jeden z hlavných dôvodov.
Údajne existuje štatistika, podľa ktorej sa v priemere každých 45 minút letu niečo pokazí.
To u každého lietadla a aj tieto to budú mať. Vojenská technika sa kazí práve preto, že je extrémne sofistikovaná a extrémne náročná.
Preto je tretina neustále v servisnom režime, a keď máte 70 % výkonnosti jednotlivých vojenských zariadení, tak ste na veľmi dobrej úrovni. 70 % z toho počtu, čo máte, vám funguje. U nás momentálne funguje tak 10 až 15 % z toho, čo máme na sklade v rámci zbraňových systémov. Zásadne sa to snažíme zvýšiť novými opatreniami v rámci servisu opravy.
Za 20 rokov sme stratili štyri Migy, dve pri havárii, jeden zhorel a jeden spadol nedávno pri Nitre. Z tohto pohľadu treba vnímať, že aj ten prirodzený „úbytok“ nás čaká najbližších 20 až 30 rokov. Lenže o 10 rokov si už žiadnu F-16 nedokúpite. Raz sa to okno uzavrie, vyrobia sa všetky lietadlá, teraz ich je možno 100-150 počet kusov, ktoré sú objednané do viacerých krajín. Musíme sa ešte niekde zaradiť na koniec, aby sme mali garantovanú dobrú cenu, dobré dodávky, dobré rozloženie splátok. Potom nám prídu posledné kusy, ktoré garantujú, že letka štrnástich vám bude naozaj 30 rokov slúžiť aj pre prípad, že sa nejaké havaruje alebo pred vaše dvere príde iná nepredvídaná udalosť.
Úradnícky minister Sklenár chcel ešte objednať ručne odpaľované systémy z Poľska a systémy z Izraela a Stredného doletu. To už úplne padlo?
Nepadlo to, vôbec to nepadlo. O poľských diskutujeme, tam máme tiež 2-3 ponuky. Dokonca prišla ponuka aj z Turecka, máme švédsku ponuku, teraz Nemecké konzorcium sa ešte snaží ponúknuť. To sú na veľmi krátky dolet.
Pre stredný dolet a dlhý dolet sme vo veľmi intenzívnej komunikácii s izraelskou vládou, kde sme dostali ešte ďalšiu ponuku, nielen od spoločnosti AI, ale aj od spoločnosti Rafael. Tie ponuky sú zrovnateľné. Dali sme si urobiť štúdiu, aby sme vedeli jednotlivé výkonnostné parametre dobre porovnať, aj cenové, pretože jednoznačne jeden systém je drahší, ale zároveň ponúka omnoho väčší výkon, zároveň aj s ochranou pred balistickými raketami.
Jeden tú balistickú ochranu nemá. Tieto porovnania budeme robiť, ale hlavne mali veľmi zlé podmienky, ktoré vyjednal pán Sklenár a pán Naď. To znamená, že sa oplatilo meškať tej firme. Čím neskôr dodá, tým lepšiu cenu dostane, čo je absurdné. Takže veľmi ťažké rokovania.
Máme už asi pol až trištvrte roka, aby sme sa dostali k podmienkam, ktoré budú hovoriť o zmluve, že je vyvážená. To isté robíme nepretržite. Rokujeme v prípade pásových bojových vozidiel aj kolesových bojových vozidiel, kde sú zmluvy nevýhodné. A nevýhodné sú ale brutálnym spôsobom. Preto to toľko trvá, lebo to nie je jednoduché. Pravda je, že máme záujem, mal som pocit, že to stihneme do apríla, do mája. Teraz to vnímam, že by sme to mohli stihnúť do konca leta. Už sme naozaj veľmi blízko.
Naozaj v mnohých veciach sme ustúpili a zmenili. Určite budeme o tom informovať. Je veľký potenciál, že čoskoro bude podpísaná zmluva na protivzdušnú ochranu pozemného typu na šesť batérií, ktoré by mali dostatočne chrániť základnú kostru protivzdušnej obrany. Slepé miesta potom vyplníme ďalšími systémami.
Nedávno ste avizovali, čo sa týka tej pozemnej obrany, že by ste chceli mať dva tankové prápory, vyše 100 kusov. To by išlo o najmodernejšie Leopardy 2 v A8 verzii?
Dobre sa pýtate. Neviem, či je to 100 kusov. Jedna vec je hlavňových tankov a druhá vec sú mostové tanky a vyprosťovacie tanky, ktoré k tomu tiež pochopiteľne patria. Ale áno, nejaké takéto číslo. Tankový prápor je zhruba na úrovni okolo 45 tankov.
Máme 15 tankov Leopard 2 a 4. Máme zhruba 30 tankov T-72. Tu je veľká otázka, či ešte môžeme diskutovať o nejakej zámene. Lebo má význam, ak máte šancu mať jednu platformu. Problém T-72 je, že ich čas na náhradné diely, ktoré už sa u nás nevyrábajú, je minimum. Šanca opravovať ich a udržovať ich najbližších 10, 15 či 20 rokov, aj keby sme ich chceli mať v nejakých technických zásobách, by bolo asi mimoriadne náročné. Jednoducho k tomu nedostanete adekvátne množstvo náhradných dielov. U tých 2 a 4 je to o mnoho jednoduchšie so servisom.
Zároveň máme šancu sa pripojiť spolu s nemeckou vládou a nakúpiť 2 A8. To sú najmodernejšie tanky, v ktorých by bol stanovaný druhý prápor a boli by základom ťažkej brigády do budúcna.
Mohli by sme mať dva a ukrajinská vojna ukazuje, že je nevyhnutné, aby ťažké obrnené vozidlá a delostrelectvo boli to, čo majú byť kostrou pozemného vojska. Z tohto pohľadu určite favorizujem aj nákup, ale ešte aj nejakú zámenu, ktorá by mohla vzniknúť v prípade, že napríklad s nemeckou vládou dôjdeme k diskusii.
Trestné oznámenie v súvislosti s Mig-mi, ktoré darovala vláda bez nejakého mandátu. Tam sa niečo pohlo?
My nemôžeme zasahovať do procesov orgánov činných v trestnom konaní. Všimnite si, ako sa vyšetruje atentát na predsedu vlády Roberta Fica. Žiadne informácie zo spisu neunikajú.
Myslím, že toto je základná zmena, ktorá nastala, a my im nemôžeme diktovať. Myslím si, že štátny tajomník Igor Malicher pripravil veľmi kvalitný materiál a dobré podklady. Čo z toho presne bude, uvidia, a dajú nám odpoveď OČTK. My ich určite budeme diskutovať, lebo to nie je len MIG-29, to je aj S-300. Jednoducho obidva systémy odišli bez náhrady. Po príchode 14 stíhačiek F-16 by to bola už úplne iná téma.
Po podpísaní zmlúv a garantovaní náhradného riešenia zo strany NATO, pretože mi prišli ponúkať tie náhradné systémy namiesto S-300, a potom odišli. Do očí nás klamal a celá vláda, vrátane pána Naďa, že tu budú, až dokiaľ sa nekúpia nové. Dokonca pán Sulík hovorí, že mu prisahal, že sa jeden bude dať odkúpiť.
Vysvetlite mi, že keď všetci hovoria, že idete v protismere, tak asi v tom protismere idete. A on v tom protismere išiel. Takže je úplne iná situácia, akonáhle máte podpísanú zmluvu, máte nejakú náhradu, tak potom, samozrejme, môžete hľadať najefektívnejšie podmienky, ako sa vysporiadať, dajme tomu s predajom majetku, aby ste mali šancu ešte jeho hodnotu nejako využiť.
Poviem vám príklad, keď by sme pristúpili k novému nákupu aj transportných lietadiel, tak pochopiteľne celú tú dobu od podpísania zmluvy na nákup budeme hľadať adekvátne možnosti predaja tých lietadiel, ktoré máme doteraz k dispozícii. Je to úplne prirodzené, aby ste mali šancu ešte utŕžiť nejaké vhodné prostriedky a znížili tak náklady na nákup.