Revolúcia v nakupovaní: Technológia, s ktorou sa stretávame vyše 50 rokov, skončí

ciarove kody skoncia
zdroj: pixabay/OpenClipart-Vectors, stevepb, pexels
Reklama

Moderné technológie menia spôsob, akým budeme získavať informácie o produktoch. Vďaka QR kódom sa dozvieme oveľa viac, a to priamo cez náš mobil.

Čiarové kódy po 50 rokoch ustupujú novým riešeniam

Ako informuje portál zive.aktuality.sk, čiarové kódy, ktoré používame v maloobchode už polstoročie, majú svoje limity – obsahujú len 13 číslic a neposkytujú žiadne doplnkové údaje o výrobkoch. Na scénu však prichádzajú modernejšie alternatívy ako DataMatrix a QR kódy, ktoré dokážu na menšej ploche uložiť omnoho viac informácií, vrátane dátumu výroby, exspirácie či krajiny pôvodu.

Podľa odborníkov sa očakáva, že výrobcovia postupne prejdú na túto novú formu identifikácie nielen kvôli legislatíve, ale aj pre praktické výhody.

Výhody pre obchodníkov aj spotrebiteľov

Senior projektový manažér a konzultant v GS1 Slovakia Peter Kolarovszki pre Živé.sk vysvetlil:

„Ak ide o dynamické údaje, ako sú šarža či dátumy, tak obchodník vďaka nim môže zabrániť predaju po spotrebe. Prípadne môže predaj hromadne zablokovať, ak sa zistí, že ide o chybnú šaržu, ktorú treba dodatočne stiahnuť. To s obyčajným čiarovým kódom neurobíte.“

Okrem toho, po načítaní QR kódu sa spotrebiteľovi môže zobraziť akýkoľvek obsah, napríklad detailné informácie o produkte na webovej stránke. Výrobcovia tak môžu ušetriť miesto na obaloch a zjednodušiť etikety.

Vinári ukazujú cestu

Jednou z prvých skupín, ktoré začali využívať QR kódy, sú slovenskí vinári. Podľa Kolarovszkeho legislatíva od nich vyžadovala uvádzať zloženie a nutričné hodnoty, pričom dostali možnosť umiestniť tieto údaje buď priamo na etiketu, alebo prostredníctvom QR kódu.

Mnohí vinári si zvolili QR kód a dnes tento systém využíva už 75 vinárstiev. Spotrebiteľ tak jednoduchým zosnímaním kódu zistí značku vína, jeho typ, zloženie i výživové údaje, a to vo viacerých jazykoch EÚ.

Potenciál QR kódov v budúcnosti

Možnosti využitia QR kódov ďaleko presahujú základné informácie. Výrobcovia môžu do kódu uložiť aj výstrahy o chybách alebo stiahnutiach šarží.

Peter Kolarovszki zároveň dodáva:

„V budúcnosti môže byť celý systém naviazaný na zákaznícke karty, ku ktorým máte mobilnú aplikáciu. Ak predajca vie, čo ste si kúpili a kedy, tak vás môže cez aplikáciu upozorniť, aby ste problémový produkt nepoužívali alebo nekonzumovali a vrátili ho do predajne.“

Technológia tak prináša nové možnosti pre bezpečnosť a informovanosť spotrebiteľov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie