Je viac ako isté, že ropa sa raz minie a ľudia budú musieť chtiac-nechtiac presedlať na alternatívne pohony vozidiel. Jeden variant sa už pomaly tlačí na cesty. Dokonca ho v jednom stupni svojej výbavy má aj populárny Hyundai Ioniq 5. Reč je o solárnych paneloch umiestnených priamo v karosérii elektromobilu.
Elektrifikácia osobných automobilov je v plnom prúde, no kritici im stále vyčítajú ich nenulovú emisnosť, keďže elektrina stále nie je všade vyrábaná čisto. Riešením v istých zemepisných šírkach by mohlo byť auto pokryté solárnymi panelmi. Takýto koncept otestovali priamo v praxi študenti Technickej univerzity v Eindhovene.
Tím 22 študentov skonštruoval off-road pomenovaný Stella Terra, ktorý získava energiu prioritne zo slnka. Podrobili ho ťažkej skúške. Auto prešlo bez jediného dobíjania viac ako 1000 kilometrov naprieč rozmanitým povrchom Maroka – od jeho severného pobrežia až po juh na Saharu.
Okrem svojich solárnych panelov sa len 1,2-tonové dvojmiestne SUV môže pýšiť efektívnou aerodynamikou, maximálnou rýchlosťou 145 km/h a minimálnym dojazdom 700 kilometrov za slnečných podmienok. Stella Terra má k dispozícii aj nabíjateľnú lítium-iónovú batériu, ktorá by jej umožnila fungovať aj v zamračených podmienkach, no na kratšie vzdialenosti.
Ako povedal manažér projektu Thieme Bosman, cieľom tohto konceptu bolo inšpirovať nielen bežných používateľov, ale aj výrobcov automobilov, aby inovovali svoje produkty rýchlejšie než je tomu teraz. „Je teraz na trhu, aby ten kto má zdroje a silu na zmenu, prešiel na udržateľnejšie vozidlá,“ vyjadril sa Bosman.
Študenti dúfajú, že sa ich koncept raz bude vyrábať sériovo, no ako sami priznali, je pred nimi ešte veľa práce, keďže náklady na Stella Terra boli doslova astronomické. Využili totiž vysoko efektívne solárne panely, ktoré sú však mimoriadne drahé a predstavujú tak momentálne najväčšiu prekážku pre sériovú výrobu.