To napokon už vlani – na obranu argumentu, že Ukrajina ešte úplne nezbavila Rusko kontroly nad Čiernym morom – spomínal v rozhovore bývalý ukrajinský námorný kapitán Andrij Ryženko. Ukrajinská vláda bohužiaľ (ani po výzve príslušných ministerstiev) podrobnejšie dáta, v akom počte a kadiaľ plávalo obilie, neposkytuje.
V ojedinelom prípade Ukrajina 27. októbra 2023 oznámila, že od augusta čiernomorským koridorom vyviezla len 1,3 milióna ton poľnohospodárskych produktov. Podľa oficiálnych dát ale malo byť po vode vyvezených cez 11,6 milióna ton. Pokiaľ teda oficiálne dáta ministerstva neklamú, musel hrať minimálne v prvých mesiacoch Dunaj kľúčovú úlohu.
Ďalším je odhad ukrajinskej spoločnosti Spike Brokers, ktorá zverejnila odhad množstva nákladu prevezeného po Dunaji a cez čiernomorský koridor za december. Tá uvádza, že po rieke išlo 1,3 milióna ton potravín a čiernomorským koridorom 4,8 milióna ton, čo naznačuje – opäť pripomíname, že nie s úplnou istotou –, že čiernomorský koridor sa postupne stal hlavnou tepnou.
Čo sa týka celkových čísel za päť mesiacov, podľa výroku ukrajinského ministra spomínaného v úvode článku Ukrajina čiernomorským koridorom vyviezla od vlaňajšieho augusta do decembra desať miliónov ton produktov. Cez prístavy malo pritom podľa oficiálnych dát ísť 18,3 milióna ton, takže na Dunaj by potom pripadlo 8,3 milióna ton čiže asi 45 % lodného vývozu.
Ismini Pallaová uviedla, že medzinárodná organizácia odhaduje, že cez čiernomorský koridor Ukrajiny sa vyviezlo deväť miliónov ton, čo by znamenalo 9,3 milióna ton, a teda celých 50 % lodného vývozu.
Tieto čísla môžeme ešte orientačne porovnať s pomerom z dôb fungovania obilnej dohody – teda od júla 2022 do júla 2023 – a Čiernym morom pri nej malo preplávať 32,9 milióna ton poľnohospodárskych produktov. Ukrajina pritom uvádza, že cez prístavy sa za rovnakú dobu vyviezlo 52,8 milióna ton, čo znamená, že na Dunaj pripadá asi 20 miliónov, čo tvorí asi 38 % z celkovej uvádzanej lodnej prepravy.
Z dostupných informácií teda vyplýva, že Ukrajina si „dunajskou trasou“ pravdepodobne významne pomohla hlavne v prvých mesiacoch po konci obilnej dohody a neskôr sa jej zrejme podarilo presunúť väčšinu vývozu späť na trasu cez Bosporskú úžinu. Celkovo je pravdepodobný podiel „dunajskej trasy“ za päť mesiacov síce vyšší, než bol v roku 2022 a prvej polovici roku 2023, ale pokiaľ bude pokračovať súčasný trend, bude sa pomer vyrovnávať.
V januári 2024 teda všetko nasvedčuje tomu, že Ukrajina svoju hlavnú vývoznú tepnu dokázala obnoviť.