Putin im chcel „zlomiť väz“ cez obilie, Ukrajinci vymysleli náhradný plán

Reklama
Kontajnerová loď Josef Schulte, ktorá 16. augusta vyplávala z ukrajinského prístavu Odesa, sa plaví do prístavu v tureckom meste Istanbul v piatok 18. augusta 2023. Na palube má 2114 kontajnerov s viac ako 30.000 tonami nákladu vrátane potravín, informovala v piatok stanica Rádio Sloboda (RFE/RL). Loď plaviaca sa pod hongkonskou vlajkou je vôbec prvým plavidlom, ktoré využilo dočasný koridor vytvorený Ukrajinou na evakuáciu lodí z jej prístavov. Táto kontajnerová loď kotvila v prístave Odesa rok a pol – od 23. februára 2022. Zdroj: FOTO TASR/Anadolu

Za počiatočným znížením vývozu nestojí žiadny iný očividný dôvod ako koniec obilnej dohody a s ním spojené riziká. Úlohu by teoreticky mohla samozrejme hrať napríklad menšia úroda alebo zmena v dopyte. K ničomu z toho ale vo väčšej miere nedošlo.

Podľa analýzy satelitných snímok vykonanej americkým programom NASA Harvest bolo vlani počasie priaznivé, čo naopak pomohlo zmenšiť prepad produkcie spôsobený úbytkom polí v dôsledku ruskej invázie. Úroda bola u väčšiny plodín v roku 2023 ľahko vyššia ako v roku 2022 aj podľa zahraničnej služby amerického ministerstva poľnohospodárstva.

Ismini Pallaová z Úradu koordinačného centra OSN pre čiernomorskú obilnú iniciatívu povedala Zoznam Správam, že portfólio krajín, kam Ukrajina vyvážala, bolo podobné pred aj po konci dohody, takže rolu nehrala ani výrazná zmena v dopyte.

Za spomínaným poklesom vývozu teda skutočne stoja dôvody spojené s koncom obilnej dohody, ktoré ale z nejakého dôvodu postupom času prestali hrať úlohu. Otázkou je prečo.

Cez more, alebo po Dunaji?

Z čísel uvedených v grafoch vyššie sa zdá, že Ukrajina v druhej polovici roku 2023 prakticky nezmenila spôsob vývozu a väčšinu ďalej vyvážala cez prístavy čiže rovnako ako v roku 2022.

Ponúka sa teda variant, že sa Ukrajine podarilo zaistiť bezpečnosť koridoru a po pár mesiacoch presvedčiť aj ostatných, že úzka trasa jej teritoriálnymi vodami a následne vodami krajín NATO je dosť široká, aby sa v nej pohybovalo veľké množstvo obchodných lodí.

Realita ale môže byť ešte trochu iná. Spomínaná formulácia „cez prístavy“, ktorú používa ukrajinské ministerstvo, totiž zahŕňa aj obilie a ďalšie plodiny vyvezené mimo čiernomorský koridor – a to po Dunaji.

Druhým ponúkajúcim sa vysvetlením teda je, že doprava cez Čierne more do Bosporskej úžiny bola ďalej obmedzená, lenže riečna trasa rozdiel vyvážila.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie