O financiách sa ale s deťmi začínajú rodičia baviť ešte o niečo skôr. V Česku je to v 54 percent prípadov vo veku od 6 do 10 rokov, na Slovensku je to potom v tomto veku dokonca 59 percent. Pre komplexné vzdelávanie je však potrebné ísť ešte ďalej.
„Deti by mali byť postupne zoznamované aj s rodinným rozpočtom, s princípmi krátkodobého a dlhodobého sporenia au starších detí aj s možnosťami zhodnotenia úspor. Tým sa naučí nielen spravovať svoje financie, ale aj plánovať a pripravovať sa na budúcnosť,“ vysvetľuje Andrea Machálková.
Pre rozvoj finančnej gramotnosti je vhodnejšie dávať deťom pravidelné vreckové, podobne ako dospelí dostávajú výplatu, aby sa naučili plánovať a správne zaobchádzať s peniazmi.
Ideálna výška je subjektívna
Čo sa týka ideálnej výšky vreckového, záleží na rodinnom rozpočte a finančnej situácii. Vreckové by ale vždy malo reflektovať, na čo je určené. „Ak je vreckové určené iba na drobné výdavky, môže byť nižšie. V prípadoch, keď deti samé z vreckového hradia väčšie výdavky, ako napríklad telefónny paušál, školské obedy alebo dopravu, by vreckové malo byť adekvátne vyššie,“ opisuje Andrea Machálková.
S pribúdajúcim vekom je potom vhodné vreckové navyšovať. Spoločne s tým by ale mala prísť aj hlbšia edukácia v oblasti financií.
„Ako vhodné sa javí s pribúdajúcim vekom zaradiť do debaty aj problematiku inflácie či zloženého úročenia,“ uzatvára Eduarda Hekšová.