Dieťa potom môže mať problém hospodáriť s peniazmi, plánovaním a spravovaním financií.
O nutnosti edukovať svoje deti v oblasti finančnej gramotnosti pritom rodičia vedia. A približne 80 percent rodičov v Česku aj na Slovensku dodáva, že s deťmi napríklad otvorene hovorí o príjmoch a výdavkoch v ich domácnosti.
„Je to veľmi dobrá správa, že rodičia berú finančné vzdelávanie vážne. Otvorená komunikácia o peniazoch môže deťom pomôcť vybudovať zdravý vzťah k financiám v budúcnosti,“ dodáva Jaroslav Ondrušek.
S edukáciou v tomto smere je ideálne začať čo najskôr.
„Z nášho pohľadu je vhodné, aby rodičia zoznamovali deti s konceptom peňazí, plánovaním príjmov a výdavkov, vytváraním finančnej rezervy na horšie časy, sporením a ďalšími súvisiacimi záležitosťami už pomerne od útleho veku, teda od okamihu, keď je dieťa schopné tieto chápať,“ hovorí Eduarda Hekšová.
S tým súhlasí aj Andrea Machálková.
„Deti v predškolskom veku by sa mali začať učiť základy sporenia, a to ideálne s fyzickými peniazmi, aby si lepšie predstavili hodnotu peňazí. Pre nich je vhodné začať sporiť napríklad do prasiatka,“ popisuje.
Na prvom stupni už potom vďaka nadobudnutým znalostiam môžu pokročiť o niečo ďalej.
„Deťom na prvom stupni základnej školy už môžu rodičia zriadiť detský bankový účet s platobnou kartou,“ poukazuje Andrea Machálková.
V čom sa podľa prieskumu Česi aj Slováci zhodujú, je ideálny vek, v ktorom by dieťa malo začať vreckové dostávať. U oboch krajín je to približne vo medzi 8. a 10. rokom veku dieťaťa. To tiež zodpovedá všeobecným poučkám o tom, že deti by mali vreckové začať dostávať počas dochádzky na prvý stupeň základnej školy.
„V tomto veku by deti mali začať dostávať pravidelné vreckové, z ktorého si budú hradiť svoje drobné výdavky,“ hovorí Andrea Machálková.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)