PRIESKUM: Firmy nie sú spokojné s absolventmi, často sa im vyhýbajú

Reklama
Firmy sa často zdráhajú prijímať čerstvých absolventov z generácie Z. Zdroj: Pexels

Tri štvrtiny spoločností neboli spokojné s niektorými alebo dokonca všetkými absolventmi vysokých škôl, ktorých v tomto roku najali. Šesť z desiatich firiem potom pristúpilo k tomu, že absolventa vysokej školy prepustilo. Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Intelligent, ktorý uskutočnila medzi takmer 1 000 náborových manažérov.

Manažéri náboru uvádzajú, že zástupcom generácie Z chýba motivácia, majú zlé komunikačné schopnosti a nedostatok profesionality, uvádza portál iDnes.cz. Väčšina oslovených spoločností (79 percent) spomenula, že musela so zamestnancami pracovať, aby zlepšila ich výkon. Generácia Z je spoločný názov pre skupinu ľudí narodených od polovice 90. rokov 20. storočia do roku 2010.

„Mnoho čerstvých absolventov vysokých škôl môže mať problémy s prvým vstupom na pracovný trh, pretože krok je v značnom kontraste proti tomu, na čo boli zvyknutí počas svojho vzdelávacieho procesu. Často nie sú pripravení na menej štruktúrované prostredie, dynamiku pracovného prostredia a očakávania samostatnej práce,“ uviedol Huy Nguyen, hlavný poradca pre vzdelávanie a rozvoj kariéry v spoločnosti Intelligent.

„Hoci môžu mať teoretické znalosti z vysokej školy, často im chýbajú praktické, reálne skúsenosti a mäkké zručnosti potrebné na úspech v pracovnom prostredí. Tieto faktory, v kombinácii s očakávaniami skúsených pracovníkov, môžu vytvárať výzvy tak pre čerstvých absolventov, ako aj pre spoločnosti, v ktorých pracujú,“ doplnil.

Mimoškolské aktivity majú prednosť

Holly Schrothová, ktorá pôsobí na Haasovej obchodnej škole v kalifornskom Berkeley, vysvetlila, prečo sa generácia Z zameriava skôr na mimoškolské aktivity ako na získanie pracovných skúseností, čo vedie k nerealistickým očakávaniam ohľadom práce a tiež komunikácie s nadriadenými.

„Nemajú základné znalosti o tom, ako rokovať so zákazníkmi, klientmi, spolupracovníkmi, o pracovnej etikete,“ uviedla Schrothová pre portál Euronews. „V dôsledku toho je na spoločnosti, aby nového zamestnanca riadne zaškolila a poskytla mu dostatočné školenia. Okrem toho musí šéf pôsobiť ako kouč aj ako manažér,“ dodala.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že väčšina (84 percent) spoločností v roku 2025 plánuje najať čerstvých absolventov vysokých škôl, 10 percent si nie je istých a 5 percent ich prijímať neplánuje.

Medzi hlavné dôvody, prečo spoločnosť nebudú prijímať čerstvých absolventov, patrí neprijímanie na pozície pre začiatočníkov (51 percent), obavy o pripravenosť generácie Z na pracovný trh (31 percent) a vysoká fluktuácia medzi čerstvými absolventmi (31 percent). Ďalšími faktormi sú negatívne skúsenosti s čerstvými absolventmi v minulosti (27 percent) a zameranie na interné povýšenie alebo presuny (22 percent).

Cení sa aj vhodné správanie na internete

Náboroví manažéri v prieskume uviedli, že u čerstvého absolventa ocenia zaujatie pre prácu aj pozitívny prístup. Manažéri tiež prikladajú hodnotu skúsenostiam z reálneho sveta, či už prostredníctvom stáží alebo zamestnania, av menšej miere tiež vhodnej prítomnosti na sociálnych sieťach a vyhýbaniu sa politickým diskusiám.

„Nedávni absolventi, ktorí nastupujú do svojho prvého zamestnania, by mali preukázať profesionalitu nie tým, že by sa prispôsobili zastaraným normám, ale tým, že budú úctiví a oddaní svojej práci,“ povedal Nguyen.

Schrothová dodala, že hoci zamestnávatelia v súčasnej dobe váhajú s prijímaním generácie Z kvôli vyššiemu počtu prepúšťaní a problémom s ich integráciou, stále tvoria viac ako 25 percent pracovnej sily.

„Výsledkom je, že spoločnosti musia míňať viac peňazí a času na školenia a ich generácia Z bude prosperovať,“ uzavrela.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie