Tri štvrtiny spoločností neboli spokojné s niektorými alebo dokonca všetkými absolventmi vysokých škôl, ktorých v tomto roku najali. Šesť z desiatich firiem potom pristúpilo k tomu, že absolventa vysokej školy prepustilo. Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Intelligent, ktorý uskutočnila medzi takmer 1 000 náborových manažérov.
Manažéri náboru uvádzajú, že zástupcom generácie Z chýba motivácia, majú zlé komunikačné schopnosti a nedostatok profesionality, uvádza portál iDnes.cz. Väčšina oslovených spoločností (79 percent) spomenula, že musela so zamestnancami pracovať, aby zlepšila ich výkon. Generácia Z je spoločný názov pre skupinu ľudí narodených od polovice 90. rokov 20. storočia do roku 2010.
„Mnoho čerstvých absolventov vysokých škôl môže mať problémy s prvým vstupom na pracovný trh, pretože krok je v značnom kontraste proti tomu, na čo boli zvyknutí počas svojho vzdelávacieho procesu. Často nie sú pripravení na menej štruktúrované prostredie, dynamiku pracovného prostredia a očakávania samostatnej práce,“ uviedol Huy Nguyen, hlavný poradca pre vzdelávanie a rozvoj kariéry v spoločnosti Intelligent.
„Hoci môžu mať teoretické znalosti z vysokej školy, často im chýbajú praktické, reálne skúsenosti a mäkké zručnosti potrebné na úspech v pracovnom prostredí. Tieto faktory, v kombinácii s očakávaniami skúsených pracovníkov, môžu vytvárať výzvy tak pre čerstvých absolventov, ako aj pre spoločnosti, v ktorých pracujú,“ doplnil.
Mimoškolské aktivity majú prednosť
Holly Schrothová, ktorá pôsobí na Haasovej obchodnej škole v kalifornskom Berkeley, vysvetlila, prečo sa generácia Z zameriava skôr na mimoškolské aktivity ako na získanie pracovných skúseností, čo vedie k nerealistickým očakávaniam ohľadom práce a tiež komunikácie s nadriadenými.
„Nemajú základné znalosti o tom, ako rokovať so zákazníkmi, klientmi, spolupracovníkmi, o pracovnej etikete,“ uviedla Schrothová pre portál Euronews. „V dôsledku toho je na spoločnosti, aby nového zamestnanca riadne zaškolila a poskytla mu dostatočné školenia. Okrem toho musí šéf pôsobiť ako kouč aj ako manažér,“ dodala.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že väčšina (84 percent) spoločností v roku 2025 plánuje najať čerstvých absolventov vysokých škôl, 10 percent si nie je istých a 5 percent ich prijímať neplánuje.
Medzi hlavné dôvody, prečo spoločnosť nebudú prijímať čerstvých absolventov, patrí neprijímanie na pozície pre začiatočníkov (51 percent), obavy o pripravenosť generácie Z na pracovný trh (31 percent) a vysoká fluktuácia medzi čerstvými absolventmi (31 percent). Ďalšími faktormi sú negatívne skúsenosti s čerstvými absolventmi v minulosti (27 percent) a zameranie na interné povýšenie alebo presuny (22 percent).
Cení sa aj vhodné správanie na internete
Náboroví manažéri v prieskume uviedli, že u čerstvého absolventa ocenia zaujatie pre prácu aj pozitívny prístup. Manažéri tiež prikladajú hodnotu skúsenostiam z reálneho sveta, či už prostredníctvom stáží alebo zamestnania, av menšej miere tiež vhodnej prítomnosti na sociálnych sieťach a vyhýbaniu sa politickým diskusiám.
„Nedávni absolventi, ktorí nastupujú do svojho prvého zamestnania, by mali preukázať profesionalitu nie tým, že by sa prispôsobili zastaraným normám, ale tým, že budú úctiví a oddaní svojej práci,“ povedal Nguyen.
Schrothová dodala, že hoci zamestnávatelia v súčasnej dobe váhajú s prijímaním generácie Z kvôli vyššiemu počtu prepúšťaní a problémom s ich integráciou, stále tvoria viac ako 25 percent pracovnej sily.
„Výsledkom je, že spoločnosti musia míňať viac peňazí a času na školenia a ich generácia Z bude prosperovať,“ uzavrela.