Pri čakaní v kolónach môžeme zažívať stresujúce okamihy, ktoré vedú k nervozite, zníženiu pozornosti, čo má za následok chyby v jazde.
Jazda v kolónach môže byť pre vodičov frustrujúca, ale kľúčové je ohľaduplné správanie sa na ceste. Aj tým vieme pomôcť zabezpečiť nielen našu bezpečnosť, ale tiež ostatných účastníkov cestnej premávky.
V čase dopravných špičiek sa stretávame so siahodlhými kolónami, ktoré nám dvíhajú tlak. Stresujeme sa, či stíhame prísť do práce alebo na dôležité stretnutie načas.
A práve stresujúce momenty vedú k drobným chybám, ktoré naopak môžu mať aj fatálne následky. Portál autobild.pluska.sk sa pozrel na najčastejšie chyby, ktoré šoféri spravia pri státí v kolónach, čo môže viesť k nepozornosti alebo prešľapom.
1. Prudké brzdenie a rozbeh
Mnohí vodiči sa v kolónach správajú nervózne, prudko brzdia, a potom znovu dupnú na plyn. Takéto správanie zvyšuje spotrebu paliva, spôsobuje značné opotrebenie bŕzd a môže viesť k reťazovým nehodám.
2. Vyhýbanie sa „zipsovaniu“
Zipsovanie, teda striedavé radenie vozidiel do jedného pruhu, prispieva k plynulejšiemu toku premávky. Avšak mnohí vodiči odmietajú pustiť iné vozidlá alebo sa snažia na poslednú chvíľu prejsť do iného pruhu. Je dôležité dodržiavať systém „zipsovania“, vyhýbať sa agresívnym manévrom a byť ohľaduplný voči ostatným účastníkom premávky.
V roku 2020 nadobudla účinnosť novela zákona o cestnej premávke č. 8/2009, vďaka ktorej vstúpilo do platnosti pravidlo striedavého radenia do jazdných pruhov aj bez potreby označenia dopravnou značkou. Medzi zmenami sa objavila aj povinnosť vodičov vytvoriť záchranársku uličku v prípade dopravnej kolóny.
§ 6a Povinnosti držiteľa vozidla
Písmeno J hovorí o „povinnosti umožniť vozidlu, ktoré používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len „zvláštne výstražné znamenie“) pri plnení špeciálnych úloh (ďalej len „vozidlo s právom prednostnej jazdy“), a vozidlu, ktoré sprevádza, bezpečný a plynulý prejazd podľa § 40 ods. 8.“
Jazda v jazdných pruhoch
Paragraf 10 sa venuje jazde šoférov v jazdných pruhoch. Podľa odseku 6 sa „vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.“
Odsek 10 hovorí o prekážke v niektorom jazdnom pruhu pri súbežnej jazde, kedy „vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.“
Odsek 11 upozorňuje, že pokiaľ „jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.“
(Článok pokračuje na ďalšej strane)