Podľa prieskumu spoločnosti Upswitch až štvrtina ľudí vo veku medzi 18 až 34 rokmi nedvíha telefón. 70 % ľudí v tomto veku najviac zodpovedá prostredníctvom textových správ, alebo si vyhľadáva neznáme telefónne čísla na internete. Pre staršie generácie je telefonovanie stále bežnou vecou.
Viac ako polovica respondentov v prieskume priznala, že nečakaný telefonát pre nich značí zlé správy, píše portál idnes.cz. Psychoterapeutka Eloise Skinnerová tvrdí, že úzkosť z telefonátov pramení zo spojenia s niečím negatívnym, z pocitu zlej predtuchy alebo strachu. „S tým, ako sú naše životy čoraz viac vyťažené a pracovné povinnosti nepredvídateľné, máme menej času zavolať svojim kamarátom, aby sme sa porozprávali. Telefónne hovory sú tak stále viac vyhradené pre dôležité životné správy, ktoré môžu byť často komplikované a náročné,“ dodala.
„To je presne ono. Neznáme čísla nikdy nedvíham, pretože na druhej strane sú buď podvodníci alebo predajcovia cez telefón,“ povedal 26-ročný Jack Longle. „Je jednoduchšie hovory ignorovať, než sa pátrať po tom, ktoré z nich sú legitímne,“ okomentoval Longle.
Že mladí ľudia netelefonujú však neznamená, že nie sú v kontakte so svojimi priateľmi. „Naše skupinové chaty sú po celý deň plné banálnych správ, mémov, klebetov av poslednej dobe aj hlasových správ,“ napísala Yasmin Rufoová BBC. Mnoho konverzácií sa odohráva na sociálnych sieťach, predovšetkým na Instagrame a Snapchate, kde je možné spolu s textom posielať aj obrázky.
Napriek tomu, že na odmietanie telefonátov sa mladé generácie zhodnú, hlasové správy ich rozdeľujú. V prieskume 37 % ľudí v sledovanom veku uviedlo, že hlasové správy sú ich obľúbeným spôsobom komunikácie. Pritom vo vekovej skupine 35 – 54 rokov dáva hlasovým odkazom prednosť pred volaním iba 1 % ľudí.
Henry Nelson-Case je 31-ročný právnik a tvorca série videí „preťažených mileniálov“, s ktorou sa dá až bolestivo stotožniť. Scénky stvárňujú úzkosť z poslania celofiremného e-mailu, zdvorilého odmietnutia nadčasov a samozrejme jedna je o zamestnancovi, ktorý urobí čokoľvek, aby sa vyhol telefonátu.
Dunja Relicová, 27-ročná právnička, povedala, že sa v práci vyhýba telefonátom, pretože „môžu byť časovo náročné a zdržiavať od plnenia úloh“. „Čím ďalej viac si chránime svoj čas a volanie vyžaduje, aby príjemca prerušil svoj deň a venoval sa konverzácii, čo je ťažké pre ľudí, ktorí pracujú na viacerých úlohách naraz,“ povedala.
Pokiaľ bude súčasný trend pokračovať, je možné, že stratíme pocit blízkosti a kontaktu. „Keď verbálne komunikujeme, cítime väčší súlad, či už pocitový, profesijný alebo osobný. Takýto kontakt môže viesť k väčšiemu pocitu naplnenia, najmä na pracovisku,“ dodala psychologička Skinnerová.
Pred rokmi sa ľudia bezpochyby bránili prechodu z faxu na e-mail, ale vďaka tejto zmene sa komunikácia zefektívnila. Možno nastal čas si uvedomiť silu textu a rovnako ako sa ľudia zbavili faxu v 90. rokoch, môžu opustiť obávané telefonáty v roku 2024.