Elektromobily by mohli na diaľniciach dostať prednosť. Člen predstavenstva pre výrobu spoločnosti BMW, Milan Nedeljković, navrhuje zvýhodnenie elektrických áut v premávke. Podľa jeho návrhu by mali mať privilegovaný prístup na samostatné jazdné pruhy, čo by mohlo podporiť ich predaj.
Elektromobily na samostatných pruhoch
Portál Topspeed.sk prišiel so zaujímavou správou. Milan Nedeljković z BMW navrhuje, aby elektromobily získali výhody na cestách, čím by sa mohol zvýšiť ich predaj. „Privilegovaný prístup do centier miest, bezplatné parkovanie alebo samostatný pruh na diaľnici,“ povedal v rozhovore. Dodal: „Keby vás v zápche neustále predbiehali elektromobily, veľa ľudí by určite začalo rozmýšľať, či neprejdú na tento pohon.“
Tento návrh by podľa neho mohol byť alternatívou k plánovanému zákazu spaľovacích motorov, ktorý presadzuje EÚ. Zároveň zdôraznil, že štátne dotácie na elektromobily nie sú dlhodobo udržateľné a podobné opatrenia by mohli byť účinnejšie.
Problémy nemeckého priemyslu
BMW napriek rastúcej konkurencii zvyšuje výrobu v Nemecku. „Tento rok vyrobíme v Nemecku viac ako milión áut,“ oznámil Nedeljković. V minulom roku sa výroba vo fabrikách v Nemecku vyšplhala na 936 000 vozidiel, pričom v Číne vyrobili 729 000 a v USA 411 000 áut. Celosvetovo dosiahla spoločnosť 2,66 milióna vyrobených vozidiel.
Za posledných päť rokov investovalo BMW do nemeckých závodov 5 miliárd eur. Napriek tomu, že tieto fabriky sú ziskové, spoločnosť čelí výzvam ako drahá energia, vysoké prevádzkové náklady a zložité administratívne procesy.
Kritika EÚ a uhlíkovej stopy
Nedeljković varuje pred novými pravidlami EÚ na hodnotenie uhlíkovej stopy firiem. „Naša uhlíková stopa by sa počítala podľa nemeckého energetického mixu, vrátane uhlia. To by na papieri výrazne zhoršilo naše výsledky,“ upozornil. Podľa neho by to trestalo firmy ako BMW, ktoré investujú do obnoviteľných zdrojov energie.
„Takéto pravidlá by zničili motiváciu usilovať sa o čo najzelenšiu výrobu,“ dodal. Riešením podľa neho je podpora spoľahlivej cestnej siete, funkčnej železničnej dopravy a kvalitnej digitálnej infraštruktúry, aby priemysel v Nemecku nestrácal konkurencieschopnosť.