Prehustenie pneumatík na aute je RISKANTNÉ, môžete spôsobiť aj dopravnú nehodu

Reklama
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik

Nesprávne nahustenie pneumatík, obzvlášť ich prehustenie, môže mať vážnejšie následky, než si uvedomujete. 

Aj mieru nahustenia pneumatík vášho auta treba robiť podľa odporúčaní výrobcu. Takmer každé vozidlo uvádza výrobcom odporúčaný tlak v pneumatikách na nálepke, ktorú nájdete na zárubni dverí na strane vodiča, píše portál cars.com.

Môže byť aj na zadnej hrane samotných dvierok, v odkladacej schránke alebo na vnútornej strane dvierok palivovej nádrže. Nájdete ho určite aj v návode na obsluhu.

Odporúčaný tlak v pneumatikách je tlak nahustenia za studena, čo znamená, že kontrola tlaku by sa mala vykonať potom, čo vozidlo chvíľu stálo v tieni. Môže to byť zložitejšie, než si myslíte. Je rozdie, pokiaľ je auto v garáži, ktorá je teplejšia (alebo chladnejšia) ako vonkajšia teplota alebo, keď slnko dopadá na jednu alebo dve pneumatiky, prípadne na nich najazdíte viac kilometrov.

Niektoré vozidlá majú rozdielny odporúčaný tlak hustenia pre predné a zadné pneumatiky a niekedy býva uvedený vyšší tlak (zvyčajne pre zadné pneumatiky), ak prevážate ťažký náklad.

Ak má vaše auto rezervnú pneumatiku (niektoré novšie majú iba tesniacu súpravu a pumpu), nezabudnite skontrolovať tlak aj v nej, pretože vzduch môže časom uniknúť.

Portál Autobild prináša tri najvýznamnejšie riziká, ktoré sa spájajú s nadmerne nahustenými pneumatikami.

Prepichnutá bočnica

Nepríjemná záležitosť nastane, keď sa rútite vysokou rýchlosťou mimo obce alebo po diaľnici. Incident sa stane v dôsledku prehustenia pneumatík. Po prekročení odporúčaného tlaku sú pneumatiky náchylnejšie na prasknutie.

Ak vám roztrhne len jednu gumu, môžete sa ocitnúť v situácii, že sa auto stane ťažko ovládateľným, a to vedie k potenciálne tragickým nehodám. Udržujte správny tlak v pneumatikách v záujme vlastnej bezpečnosti a nepreháňajte to s dofukovaním.

Ťažšie ovládanie vozidla

Ak prehustíte pneumatiky, ľahšie tvrdnú a stanú sa menej pružnými. Tým majú aj menší kontakt s povrchom vozovky. Znížená stopa zmenšuje priľnavosť vášho vozidla, čo negatívne vplýva na zrýchľovanie či brzdenie.

Pri malom kontakte auta v povrchom vozovky môžete kedykoľvek stratiť kontrolu nad ovládaním a zvyšujete riziko šmyku. Nehovoriac o núdzových situáciách, pri ktorých sa skomplikuje kontrola nad autom.

Hrozba akvaplaningu

Pneumatiky sú navrhnuté s drážkami a kanálikmi, ktoré majú špeciálnu funkciu na zvládanie vody na ceste. Tieto elementy odrážajú vodu, aby bola udržaná trakcia v čase mokrej vozovky.

Prešvihnutie správneho nahustenia mení tvar pneumatík a znižuje účinok týchto drážok. Výsledkom je opäť ťažšia kontrola nad autom, ktoré sa bude ľahko kĺzať po mokrom povrchu cesty, a to kedykoľvek aj pri nižších rýchlostiach, než obyčajne.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie