Často ide totiž o nekvalitný tovar, vyrobený z nekvalitného materiálu, ktorý môže byť aj závadný. Problém môže nastať aj pri reklamáciách. Vymáhateľnosť spotrebiteľských práv od ázijského e-shopu je totiž mizivá.
Ako sa vyhnúť riziku
Najdôležitejším pravidlom je, že obchodníka si treba vopred preveriť a nepúšťať sa do rizikových nákupov.
To, či je e-shop dôveryhodný, sa dá overiť aj cez jeho obchodné podmienky a podmienky vrátenia tovaru. Zákazník má na Slovensku právo vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Ak je napríklad vrátenie tovaru komplikované alebo ho predajca ani neponúka, pravdepodobne nepôjde o slušné podnikanie.
Najbezpečnejšie je platiť cez zabezpečenú platobnú bránu alebo priamo cez internetbanking banky. Zákazník má tak istotu, že sa k jeho údajom nikto nedostane. O bezpečnosť sa postará systém 3D Secure, vďaka ktorému sa dá rýchlo overiť, či je ten, kto sa snaží kartou zaplatiť, aj jej skutočným majiteľom. Systém funguje tak, že po zadaní údajov z karty príde na telefón sms s kódom alebo kód príde priamo do aplikácie.
Odhaliť podvod býva náročné
Online nákupy sa už stali bežnou súčasťou nákupného správania Slovákov – okrem toho, že cez internet zoženieme všetko, vyklikať si položky a vložiť ich do virtuálneho košíka je rýchlejšie a pohodlnejšie.
Pozor si však musíme dávať na to, aby sme sa nestali obeťou podvodu a neprišli tak o peniaze. Dobrou správou je, že väčšine súčasných hrozieb na internete sa dá vyhnúť pomerne jednoducho.
Hoci tu podvody boli vždy, je čoraz ťažšie ich rozoznať. „Ešte pred niekoľkými rokmi sa dalo spoľahnúť na to, že ak sú niekde gramatické chyby a už na prvý pohľad to nevyzerá dobre, tak je to phising a treba si dávať pozor,“ hovorí Úroda.
Dnes sa ale digitálna doba posúva dopredu, čo nám síce prináša množstvo výhod, ale tie majú aj útočníci. Podvodné stránky vyzerajú veľmi dôveryhodne a sú kvalitné.