Nájsť vhodné meno pre nový automobilový model je často zložitejšie, než sa na prvý pohľad zdá. Výrobcovia čelia dileme, či názov zaujme zákazníkov a stane sa ikonickým, alebo sa stratí v histórii. Nie vždy je preto prvý návrh aj konečný.
Nedávnym príkladom je talianska automobilka Alfa Romeo, ktorá musela premenovať svoj nový crossover z Milano na Junior len päť dní po jeho predstavení, píšu autoviny.sk. Dôvodom bola reakcia talianskej vlády, ktorá upozornila, že výroba modelu Milano v Poľsku porušuje taliansky zákon z roku 2003. Tento zákon zakazuje označovanie produktov názvami talianskych miest, ak nie sú vyrábané v Taliansku.
Minister priemyslu Adolfo Urso uviedol, že názov Milano by mohol zákazníkov zavádzať, a preto musela automobilka názov zmeniť, aby predišla sporom. Premenovanie modelov však nie je v automobilovom priemysle ničím novým. Z rôznych dôvodov – od právnych problémov po zmenu marketingovej stratégie – muselo viaceré značky upraviť svoje plány. Tu je niekoľko známych prípadov.
Porsche 911
Legendárny model Porsche bol pôvodne predstavený v roku 1963 pod názvom 901. Francúzska automobilka Peugeot však mala ochrannú známku na trojčíslové označenia s nulou uprostred, čo prinútilo Porsche zmeniť názov na 911. Táto zmena prebehla krátko pred parížskym autosalónom v roku 1964. Zaujímavosťou je, že Porsche si vybralo číslo 911 čiastočne kvôli pripraveným odznakom, ktoré už obsahovali číslice 9, 0 a 1.
Aston Martin Vantage GT12
V roku 2015 britská automobilka Aston Martin predstavila model Vantage GT3, ktorý bol špeciálne určený na trate. Problém nastal, keď Porsche namietalo proti používaniu názvu GT3, ktorý bolo chránený pre ich športové modely. Aston Martin preto zmenil názov na Vantage GT12, aby predišiel právnym sporom.
GWM Ora 03
Čínska automobilka GWM priniesla na európsky trh elektromobil Ora 03, pôvodne označený ako Funky Cat. Kvôli slabému záujmu zákazníkov však došlo k premenovaniu modelu, pričom sa automobilka plánuje zamerať na jednoduchšie a prijateľnejšie názvy pre európskych zákazníkov.
Toyota GR86
Japonská Toyota sa rozhodla pre drobnú zmenu názvu svojho modelu GR86, ktorý bol pôvodne uvádzaný ako GR 86. Zmena spočívala v odstránení medzery medzi písmenami a číslami kvôli optimalizácii pre internetové vyhľadávače.
McLaren 12C
Model McLaren MP4-12C bol neskôr premenovaný na 12C. Automobilka uviedla, že názov MP4 pôsobil príliš technicky a nepripomínal športový automobil. Zmena názvu mala zjednodušiť marketing a zvýšiť atraktivitu modelu.
Ferrari 150º Italia
Ferrari v roku 2011 pomenovalo svoj monopost F150 na počesť 150. výročia zjednotenia Talianska. Automobilka Ford však namietala kvôli ochrannému názvu F-150 pre svoje pickupy. Ferrari preto pridalo symbol º, aby názov vyhovoval právnym požiadavkám.
Alfa Romeo Giulietta
V roku 2010 plánovala Alfa Romeo uviesť nový model s názvom Milano, no kvôli sťahovaniu výroby z Milána do iného mesta sa názov zmenil na Giulietta. Automobilka tak reagovala na nespokojnosť zamestnancov.
Z týchto príkladov vyplýva, že výber názvu automobilu je často komplikovaný proces, ktorý musí brať do úvahy právne predpisy, marketing a vnímanie verejnosti. Automobilky sa preto musia pri pomenovávaní svojich modelov dôkladne zamýšľať, aby sa vyhli budúcim problémom.