Niekedy je však na diaľkový vlak nasadený rušeň s maximálnou rýchlosťou 120 km/h, čo môže spôsobiť meškanie. Nižšia rýchlosť, kapacita trate a ďalšie obmedzenia, plánované aj neplánované, môžu tiež prispieť k meškaniu.
Prioritou sú vyššie kategórie
Podľa predpisu Z1 manažéra infraštruktúry (ŽSR), ktorým sa ZSSK riadi, je nutné pri meškaní vlakov prijať opatrenia, aby sa meškanie neprenášalo na iné vlaky. Riadiaci dopravy musia upraviť križovanie a predchádzanie následných vlakov tak, aby menej dôležité vlaky nespôsobovali meškanie dôležitejších vlakov.
To znamená, že ZSSK uprednostňuje vlaky vyššej kategórie, napríklad IC pred Ex, alebo Ex pred osobným vlakom či vlakom kategórie REX.
Prečo sa vlaky rušia?
Okrem nehôd a mimoriadnych udalostí sú vlaky najčastejšie rušené kvôli vysokému meškaniu a následnému obratu vlakov. Pri rýchlom obratu v stanici nestíhajú dodržať svoj plánovaný čas odchodu.