Práca z domu patrí po pandémii k neoddeliteľnej súčasti pracovného života. Výhody sú jasné, úspora času, financií, pohodlie a domáce prostredie. Po flexibilnom pracovnom čase ide o druhý najoceňovanejší benefit.
Mnoho ľudí už dnes považuje prácu z domu za akýsi štandard. Ak tento benefit pracovná ponuka neponúka, ľudia väčšinou na ňu už ani nereagujú.
Z prieskumu portálu Platy.sk, vyplýva, že z pomedzi tých zamestatncov a zamestankýň, ktorí momentálne pracujú z domu, chce takmer polovica pracovať výlučne z domu a iba pre 14% opýtaných to nie je dôležitý faktor.
Njaviac ľudí takúto prácu vyhľadáva v IT sektore, ekonomike, administratíve či v manažmente a marketingu. Tieto profesie na svoj výkon vo väčšine potrebujú výkonnú techniku a kvalitný internet. Nie sú teda na pracovisko viazaní nejakým kontaktom so zákazníkom, či s klientmi, informuje TA3.
Spomedzi ľudí, ktorí pracujú v IT sektore menej ako desatina pripúšťa, že by sa niekedy vrátila na pracovisko. Práca z domu má však jednoznačné benefity v podobe ušetrených nákladov.
Z domu najviac pracuje Bratislavský kraj
Okrem IT-čkárov je práca z domu veľmi dôležitá aj pre pracovníkov v administratíve či ekonomike. Deklarovalo to viac ako polovica opýtaných. Naproti tomu len 37 % manažérov chce robiť primárne či výlučne len z domu.
Najčastejšie pracujú z domu ľudia s vysokoškolským vzdelaním a pracujúci v Bratislavskom kraji, kde 16 percent respondentov robí výlučne z domu. Nikoho neprekvapí, že na druhom mieste sa nachádza Košický kraj, kde je to 12 %.
Podľa odborníkov si práca z domu vyžaduje disciplínu. V domácom prostredí sme vystovavaní rušivým elementom, ktoré môžu ovplyvniť náš pracovný výkon. „Náš mozor registruje to, v akom prostredí sa nachádzame a na základe toho podávame výkon. Ak človek pracuje napríklad z domáceho prostredia a nemá pracovňu, prípadne pracuje za jedálneským stolom, tak je pochopiteľné, že tieto vonkajšie podnety môžu znižovať jeho samotnú výkonnosť,“ uvádza neuropsychológ Robert Krause.
Pri takejto forme práce netreba zabúdať aj na osobný sociálny kontakt.