Vek za volantom nie je len číslo. Aj keď mnohí seniori jazdia bez problémov, Európska únia zvažuje výrazné zmeny v pravidlách, ktoré sa ich týkajú. Zámerom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň udržať týchto vodičov v čo najlepšej kondícii za volantom. Pravidelné lekárske prehliadky, ktoré sú dnes už nevyhnutnosťou, by sa mohli zmeniť nielen v čase, ale aj vo forme.
Ako to funguje dnes?
Aktuálne platí, že po dosiahnutí veku 65 rokov sa vodiči musia začať podrobovať lekárskym kontrolám. Rozdiely však závisia od typu vodičského oprávnenia.
Vodiči ťažkých vozidiel a špeciálnych profesií – napríklad šoféri autobusov, nákladných áut, taxislužieb či vozidiel s právom prednostnej jazdy – musia absolvovať lekársku prehliadku každé dva roky.
Ako uvádza Finreport.sk, naopak, bežní vodiči osobných áut či motocyklov (skupiny AM, A, B, T a podobné) chodia na prehliadku každých päť rokov po 65. roku života. Po 70-tke sa už všetci vodiči musia kontrolovať každé dva roky, bez ohľadu na kategóriu vodičského oprávnenia. Všetci seniori musia mať navyše vždy pri sebe doklad o zdravotnej spôsobilosti.
Slovensko chce urobiť krok späť – alebo vpred?
Na stole je nový návrh, ktorý by mohol podmienky uvoľniť. Podľa pripravovanej legislatívy by sa povinnosť absolvovať lekársku prehliadku posunula až na vek 70 rokov. Dobrou správou by mohlo byť aj to, že vodičom by sa započítala bežná preventívna prehliadka, ak ju absolvovali v danom kalendárnom roku. Tento návrh však ešte neprešiel schvaľovacím procesom, a tak zatiaľ platí pôvodné znenie zákona.
EÚ ide ešte ďalej: Praktické skúšky a testy aj po sedemdesiatke?
Európska komisia však prichádza s oveľa tvrdším plánom. Navrhuje, aby vodiči nad 70 alebo 75 rokov museli pravidelne preukazovať, že sú stále schopní bezpečne šoférovať. A to nie len prostredníctvom lekárskeho potvrdenia, ale aj praktickými jazdami, teoretickými testami z pravidiel cestnej premávky a komplexným hodnotením ich schopností.
Ide o súčasť ambicióznej stratégie Vízia Nula, ktorá si kladie za cieľ úplne eliminovať smrteľné dopravné nehody na cestách do roku 2050.
Prečo práve seniori?
Dôvodom sú reálne riziká, ktoré s pribúdajúcim vekom rastú. Najčastejším problémom je zhoršený zrak, čo môže výrazne znížiť schopnosť včas zareagovať, najmä v noci. Rovnako dôležitý je aj pokles mentálnych schopností – pomalšie reakcie, slabšia koncentrácia a neisté rozhodovanie v krízových situáciách.
Veľký vplyv má aj užívanie liekov, ktoré môžu spôsobovať ospalosť alebo spomalenie reflexov. V kombinácii so zníženou pozornosťou môže ísť o nebezpečný mix, najmä v hustej premávke.
Dôležité je prispôsobiť jazdu realite
Zvyšovanie veku ešte neznamená, že človek automaticky stráca schopnosť šoférovať. No aj keď sa mnohí seniori cítia za volantom sebaisto, realita môže byť iná. Cieľom pripravovaných zmien nie je nikoho diskriminovať, ale ochrániť všetkých účastníkov cestnej premávky. Pravidelné hodnotenie schopností by sa tak mohlo stať bežnou súčasťou bezpečnej jazdy.