TOTO sú TAJNÉ KÓDY, ktoré používajú LETUŠKY. A počuť ich ROZHODNE nechcete

Ilustračná fotografia. Zdroj: Unsplash/ Mike van den Bos, Jacky Watt
Reklama

Letecký personál musí byť pripravený na množstvo nepredvídateľných situácií počas letu, a preto existuje široká škála kódov a výrazov, ktoré umožňujú rýchle a diskrétne riešenie problémov, ktoré môžu vzniknúť. Tieto termíny a kódy slúžia na efektívnu komunikáciu, aby sa predišlo panike a umožnili sa opatrenia bez zbytočného rozruchu. 

Kód 300 a „Angel“

Aj keď je smrť počas letu mimoriadne zriedkavá, ak k nej dôjde, posádka lietadla musí reagovať okamžite. Kód 300 alebo slovo „Angel“ sa používajú na informovanie palubného personálu, že niektorý z cestujúcich zomrel. Tento kód umožňuje posádke pripraviť sa na riešenie situácie, pričom telo zosnulého je presunuté na menej exponované miesto, často využitím prázdnych sedadiel v zadnej časti lietadla, aby sa minimalizoval rozruch medzi ostatnými cestujúcimi. Informuje o tom portál Pravda.

„Squawk 7500“ a „Hotel“

Tieto termíny signalizujú jednu z najhorších nočných môr – únos lietadla. Kód „Squawk 7500“ je vysielaný transpondérom lietadla smerom k riadiacej veži, aby informoval o prebiehajúcom únose. Tento signál je určený výhradne pre letecké úrady a pasažieri ho nikdy nepočujú. Na druhej strane, slovo „Hotel“ je neformálnejší spôsob komunikácie, ktorý používajú letušky na označenie rovnakej situácie.

Kód „Yellow“ 

Ak pasažier na palube pocíti nevoľnosť, stratí vedomie alebo potrebuje základnú zdravotnú pomoc, palubný personál použije kód „Yellow“. Tento kód signalizuje, že situácia nie je núdzová, ale vyžaduje pozornosť personálu. Prípad môže zahŕňať ľudí s nízkym tlakom, nevoľnosťou spôsobenou turbulenciami, alebo takými, ktorí pred letom nadmerne konzumovali alkohol.

„Pan-Pan“

V letectve existujú dve hlavné kategórie tiesňových volaní: „Mayday“ a „Pan-Pan“. Kým „Mayday“ znamená okamžitú hrozbu, ktorá si vyžaduje okamžité pristátie, „Pan-Pan“ označuje vážnu situáciu, ktorá však ešte nevyžaduje núdzové pristátie. Tento kód môže byť použitý napríklad pri technických problémoch s lietadlom alebo zdravotných komplikáciách pasažiera, ktoré si vyžadujú odbornú pomoc po pristátí.

Kód „Adam“

Keď na palube zmizne dieťa, zaznie oznámenie „Adam“. Tento kód bol pôvodne zavedený v USA ako bezpečnostné opatrenie na ochranu detí pred únosmi. Letušky okamžite začnú prehľadávať kabínu a kontrolovať všetky východy a možné úkryty, aby sa dieťa čo najrýchlejšie našlo.

„VIP“

V leteckom slangu výraz „VIP“ neoznačuje dôležité osobnosti alebo celebrity, ako by sa mohlo zdať. V skutočnosti ide o skratku pre „very irritating passenger“, teda pasažiera, ktorý spôsobuje problémy. Takýto cestujúci neustále sťažuje, vyžaduje si prehnanú pozornosť alebo obťažuje ostatných pasažierov, čo výrazne komplikuje prácu palubného personálu.

Tieto kódy a označenia sú nevyhnutné pre hladký priebeh letu a efektívne riešenie problémov, ktoré môžu vzniknúť počas letu. Pomáhajú zabezpečiť, že letecký personál dokáže promptne reagovať na rôzne situácie, čím znižujú potenciálne riziká a minimalizujú stres medzi cestujúcimi.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti