Porsche na burze prehráva s Ferrari. Akciám ublížil výpadok čínskeho trhu

Reklama
Šéf Porsche Oliver Blume (vpravo) s finančným riaditeľom Lutzom Meschkom začínal obchodovanie s akciami automobilky slávnostným zvonením. Zdroj: X/Porsche Newsroom

Keď v septembri 2022 uvádzal koncern Volkswagen na frankfurtskej burze akcie svojej dcérskej firmy Porsche, očakávania investorov boli značné. Predpokladalo sa, že cenné papiere nemeckého výrobcu športových vozidiel by mohli súperiť s akciami talianskeho Ferrari. Po roku a pol z týchto predstáv veľa nezostalo.

A zatiaľ čo akcie Ferrari od začiatku roka 2023 posilnili o viac ako 50 percent, Porsche za rovnakú dobu zhruba pätinu odpísalo, uviedla agentúra Bloomberg.

Zhoršil sa aj ďalší kľúčový ukazovateľ P/E, teda pomer zisku na akciu k cene akcie. Ten je teraz pri Porsche niekde pod štvrtinou úrovne Ferrari, čo experti pripisujú problémom v Číne, ktorá bola pre nemeckú automobilku dlho najväčším trhom. Porsche sa v poslednej dobe stretáva aj s problémami pri uvádzaní kľúčových modelov, vrátane elektrickej verzie SUV Macan.

Ani vyhliadky na rok 2024 nevyzerajú lepšie, Porsche minulý týždeň oznámilo, že objemy predaja zostanú medziročne pravdepodobne rovnaké.

„Mysleli ste si, že investujete do rastúceho podniku, ale ukázalo sa, že to tak nie je,“ povedal Bloombergu Philippe Houchois, analytik spoločnosti Jefferies. „Otázkou tak zostáva, kedy začnú čísla rásť.“

Porsche sa zatiaľ obmedzilo na vyhlásenie, že sa tento rok zameria „na rast orientovaný na hodnotu a stabilnú úroveň predaja“.

V deň uvedenia na burzu sa akcie Porsche obchodovali za 84 eur, potom vystúpili až k 120 eurám za kus. Vo štvrtok 25. januára sa ich cena pohybovala pod 75 eurami.

„K počiatočnému rast akcií čiastočne prispeli aj akcionári VW, ktorí predávali akcie Volkswagenu a kupovali Porsche, rovnako ako automobiloví investori, ktorí vsádzali na podobný úspech, aký videli u Ferrari,“ hovorí Tom Narayan, analytik RBC Capital Markets.

Podľa Michaela Deana, analytika Bloomberg Intelligence, prispievajú k súčasnej skepse investorov obmedzené možnosti riešenia odbytových problémov v Číne a rizika pri uvádzaní nových modelov na trh.

Na rozdiel od Ferrari, ktoré sa spolieha na exkluzivitu a má objednávky vypredané na niekoľko rokov dopredu, je Porsche viac závislé na ekonomickom vývoji. To sa teraz prejavilo práve pri ochladení čínskej ekonomiky.

„Čína sa teraz nijako zvlášť nespamätáva, takže s tým, že by firmu vytiahli predaje na tamojšom trhu, sa ešte nepočíta,“ povedal automobilový analytik spoločnosti Bernstein Daniel Roeska. „Porsche sa stáva akciou, ktorá závisí od ekonomického cyklu. To je opak toho, čo chcete od firmy zameranej na segment luxury.“

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie