Európska komisia (EK) zaradila čínsku spoločnosť Shein medzi veľké internetové platformy. Tento obľúbený čínsky predajca odevov bude podliehať prísnejším pravidlám a kontrolám podľa nariadenia Únie o digitálnych službách (DSA). Shein sa na zoznam dostal kvôli vysokému počtu používateľov.
Predajca oblečenia už minulý mesiac oznámil, že má v Európskej únii (EÚ) mesačne v priemere 108 miliónov aktívnych používateľov. Vtedy zástupcovia spoločnosti zároveň potvrdili, že rokujú s EK o svojom označení podľa DSA. „Zdieľame ambície EK zabezpečiť, aby spotrebitelia v EÚ mohli bez obáv nakupovať na internete, a chceme v tom zohrať svoju úlohu,“ stojí vo vyhlásení spoločnosti Shein.
Pozor na nelegálny obsah a falšovanie výrobkov
Čínskemu predajcovi teraz beží štvormesačná lehota, v rámci ktorej musia prísnejšie pravidlá pre DSA splniť. Čas má teda Shein len do konca augusta. Podľa aktuálnych pravidiel musia spoločnosti s viac ako 45 miliónmi mesačných užívateľov na svojich platformách vyvíjať zvýšené úsilie, aby čelili šíreniu nelegálneho obsahu a falšovaných výrobkov, píšu novinky.cz.
Obchod začne byť v Európe zviazaný rovnakými pravidlami ako ďalšie veľké technologické spoločnosti Meta Platforms, Apple, Google, sieť X alebo TikTok.
Shein nie je jediný
Pri porušení povinností hrozí firmám pokuta vo výške až šesť percent z ich ročného obratu. Počíta sa pritom obrat nielen v rámci EÚ, ale aj po celom svete. Ak dôjde k opakovanému porušeniu, môže EÚ môže spoločnostiam úplne zakázať ich pôsobenie, informuje zoznam.sk.
Aktuálne nariadenie rezonuje v poslednej dobe aj v súvislosti s inými čínskymi internetovými obchodmi. Eurokomisári začali zaujímať napríklad o internetový obchod Temu. Vďaka veľmi nízkym cenám a rozmanitým ponukám prilákala táto platforma už po šiestich mesiacoch priemerne 75 miliónov aktívnych užívateľov z Európy.
Temu na európsky trh expandoval síce len pred rokom, ale prakticky okamžite sa stal fenoménom. Kupujúcich láka na extrémne nízke ceny.