Podvodníci znovu útočia cez správy. Ak dostaneš takúto SMS, neotváraj ju

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: FREEPIK)

Podvodníci môžu zneužiť nielen tvoje osobné údaje, ale aj obrať ťa o životné úspory. Mobilný operátor Orange preto prináša niekoľko rád, ako sa nestať obeťou a ako odhaliť, že sa jedná o podvod.

Hackeri používajú techniku „phishing“ na zhromažďovanie dôverných údajov bez povolenia. Slovenský mobilný operátor Orange upozorňuje na svojej webovej stránke, že podvodníci si vymyslia núdzovú situáciu, hrozbu alebo nezvyčajnú situáciu.

Môžu predstierať, že sú bankou, oficiálnou organizáciou, mobilným operátorom alebo webom elektronického obchodu a požiadať o osobné informácie, ako sú heslá, údaje k platbe, identitu, profesionálne údaje a podobne. Ide v súčasnosti o jeden z najpoužívanejších druhov podvodu.

Prvá vlna phishingu prišla prostredníctvom odosielania podvodných e-mailov, kde obeť neúmyselne klikla na škodlivý odkaz a bola presmerovaná na falošnú webovú stránku. Techniky phishingu sa vyvíjajú a zahŕňajú posielanie textových správ („smishing“) a falošné telefónne hovory („vising“). Hackeri zdokonaľujú svoje útoky aj začlenením algoritmov AI, aby boli ich správy realistickejšie alebo dokonca sfalšovali hlasy ľudí, ktorým obete dôverujú.

Ako odhaliť, že sa jedná o podvod?

1. V správe je naliehavosť (zablokovaný bankový účet), možnosť finančnej odmeny (vrátenie peňazí, výhra a pod.) alebo falošná kampaň súvisiaca s aktuálnymi udalosťami (prírodná katastrofa, vojna, tragédia a pod.).

2. Nepoznáš e-mailovú adresu/telefónne číslo odosielateľa alebo sa meno nezhoduje s adresou URL odkazov, na ktoré sa má kliknúť, alebo s adresou stránky presmerovania.

3. V správe ťa žiadajú o zdieľanie dôverných údajov e-mailom alebo SMS (používateľské meno, heslo, číslo kreditnej karty .a pod.), čo by žiadna legitímna organizácia neurobila.

4. Správa obsahuje pravopisné chyby alebo výrazy, ktoré sú pre banku alebo úradnú firmu neobvyklé.

Čo robiť v prípade podvodu?

Ak si dostal podvodný e-mail alebo textovú správu, existuje niekoľko jednoduchých krokov, pomocou ktorých môžeš bezpečne reagovať. Prvým je, že odosielateľovi nebudeš odpovedať, či klikať na odkazy a otvárať prílohy. Ideálne je presunúť správu do spamovej schránky alebo ju odstrániť.

Ak si sa stal obeťou phishingu alebo si myslíš, že tvoje údaje mohli byť zneužité, treba okamžite zmeniť heslo, pri ktorom máš podozrenie, že ho podvodníci získali. V takomto prípade je tiež preventívne potrebné zmeniť si heslo aj na iných účtoch, ak si používal rovnaké. Ak si poskytol bankové údaje, je potrebné ihneď kontaktovať banku, aby platobnú kartu deaktivovali.

Týmito krokmi sa to však nekončí a je potrebné nahlásiť pokusy o phishing na políciu a podať sťažnosť. Tým, že o tom hovoríš a upozorňuješ príslušné orgány, pomáhaš v boji proti phishingovým podvodom.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie