Podozrivý tender pri realizácii „národného lístka“: Požiadavky mali byť diskriminačné

lístok, národný, tender
Ilustračné fotografie Zdroj: TASR/Jaroslav Novák, Alexandra Moštková
Reklama

Odborníci aj ekonómovia z ministerstva financií už pri vyhlásení verejnej súťaže upozorňovali na podmienky, ktoré mohli zvýhodniť konkrétneho dodávateľa.

Po troch mesiacoch od spustenia tendra štát oznámil výsledky výberového konania na IT projekt Národného integrovaného cestovného lístka (NICL). Do súťaže sa zapojili tri spoločnosti, pričom najvýhodnejšiu cenovú ponuku predložila firma Asseco Central Europe. Zmluva s víťazom zatiaľ nebola zverejnená, čo naznačuje, že podpis ešte neprebehol, uvádza portál živé.sk.

Zvýhodnili podmienky tendra vybranú firmu?

Už počas súťaže sa v IT komunite objavili informácie, že nastavené kritériá najviac vyhovujú práve spoločnosti Asseco Central Europe. Pri hodnotení sa posudzovali tri hlavné aspekty:

  • Cena zákazky vrátane DPH (60 %)
  • Kvalita tímu uchádzača (30 %)
  • Lehota realizácie projektu (10 %)

Hodnota zákazky bola stanovená na 27,6 milióna eur bez DPH, pričom v rámci kontraktu má byť zabezpečená aj podpora a ďalší vývoj systému počas piatich rokov.

Obmedzujúce kritériá a výzva na zmenu

Podmienky verejného obstarávania od začiatku vyvolávali otázky. Uchádzači museli predložiť dôkazy o poskytovaní podobných služieb v posledných troch rokoch, pričom minimálne jeden z projektov musel zahŕňať integrovaný informačný systém verejnej dopravy pre aspoň šesť miest a 15 dopravcov. Okrem toho museli firmy preukázať finančnú stabilitu alebo mať prísľub úveru vo výške 6,5 milióna eur.

Špecialisti na verejné obstarávanie tieto požiadavky kritizovali a prirovnali ich k praktikám z minulosti, keď boli IT zákazky „šité na mieru“ konkrétnym spoločnostiam.

Útvar hodnoty za peniaze upozorňoval, že podmienky mohli obmedziť konkurenciu a tým aj možnosť nájsť ekonomicky výhodnejšie riešenie. Navrhoval zmenu kritérií tak, aby sa viac zohľadňovali skúsenosti firiem na základe počtu zákazníkov, spoľahlivosti a kvality poskytovaných služieb.

Neobvykle rýchle vyhodnotenie

Proces hodnotenia ponúk prebehol veľmi rýchlo – firmy museli predložiť ponuky do 13. decembra 2024 a už 3. februára 2025 bol známy víťaz. To znamená, že rozhodnutie padlo za približne mesiac a pol vrátane sviatočného obdobia, čo je nezvyčajne krátky čas. Podľa Emila Fitoša, prezidenta IT Asociácie Slovenska (ITAS), býva priemerná doba trvania verejných obstarávaní v IT sektore až 18 mesiacov, keďže proces často spomaľujú rôzne námietky.

Čo zahŕňa projekt NICL?

Cieľom Národného integrovaného cestovného lístka je zjednodušiť cestovanie verejnou dopravou na Slovensku prostredníctvom jednotného systému. Medzi hlavné súčasti patria:

  • Platforma na zdieľanie údajov medzi dopravcami a regionálnymi poskytovateľmi služieb
  • Centrálne IT riešenie na správu a podporu systému
  • Webová stránka a mobilná aplikácia pre plánovanie ciest a nákup lístkov
  • Integrácia dopravných systémov na overovanie oprávnenosti cestovania a zbieranie dát o pohybe cestujúcich

Napriek tomu, že projekt má priniesť zlepšenia v oblasti verejnej dopravy, spôsob výberu dodávateľa a rýchlosť rozhodovania vyvolali v odbornej komunite pochybnosti o transparentnosti celého procesu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis