V česko-slovenských súbojoch v kvalite pív majú už tradične navrch Česi. Prečo?
Pivo má v Česku obrovskú tradíciu, Česi sú naň hrdí a tiež patria k najväčším konzumentom piva na svete. Súperenie českého piva so slovenským je tak dopredu prehratý boj, lebo ani tie najzaujímavejšie slovenské pivovary sa nedokážu rozumne etablovať na českom trhu.
České pivo je svetový pojem a tomu sa veľmi ťažko konkuruje. Napriek tomu české pivovary to majú oveľa ťažšie ako my na Slovensku. V Česku sú stovky pivovarov, každý z nich musí variť kvalitný ležiak plzenského typu a za relatívne nízku cenu.
Českí sládkovia nám však závidia, že my môžeme variť IPY, APY či Sour Ale a rôzne ďalšie štýly. Takéto pivá sa varia aj v Česku, ale český konzument má oveľa menšiu vôľu skúšať nové veci, zatiaľ čo Slováci si novinky radi vyskúšajú.
Aké vlastnosti a kvality by malo mať pivo, ktoré by od vás, povedzme v úlohe porotcu, dostalo vysoké hodnotenie?
Najlepšie hodnotené pivá v súťažiach sú tie, ktoré nemajú žiadnu vadu. Laik si to nevšimne, ale skúsený porotca ihneď rozozná, ak sa v pive nachádza nejaká cudzia chuť. Ide napríklad o maslovitosť, teda chuť podobnú maslu. Vtedy vieme, že v pive je viac diacetylu, látky, ktorá vzniká pri kvasení.
Pivo musí byť tiež dobre navarené, v jednom tóne a harmónii. Vôňa musí korešpondovať s telom piva. Mnohí si myslia, že dobré pivo je horké pivo, ale nie je to úplne pravda. Ak horkosť nie je podporená základom piva, je to problém.
Pivo musí byť tiež navarené v štýle. Ležiak plzenského typu musí chutiť ako ležiak, nomenklatúra je na súťažiach prísne hodnotená. Ak v ležiaku plzenského typu cítiť príchuť citrusovosti z chmeľu, nesúťaží v správnej kategórii.
Pivo sa diagnostikuje skutočne do hĺbky, „vadné“ pivo tak nemá šancu vyhrať.
V súčasnosti funguje na Slovensku necelá stovka pivovarov. Ako sa bude podľa vás vyvíjať budúcnosť lokálnych pivovarov?
Poctivé remeselné pivo sa radí k prémiovému segmentu a patrí medzi tie luxusnejšie produkty, ktoré, žiaľ, idú u zákazníkov pri každej kríze ako prvé do úzadia. Pivá sa síce neprestanú piť, avšak vzhľadom na ekonomickú situáciu si zákazníci nekúpia tretinkovú fľašu od nás za 3,50 €, ale kúpia si pivo za 80 centov.
Nám sa darí, keď sa darí ekonomike a keď sa darí ľuďom. Necítime to len my v piešťanskom pivovare ŽiWell, ale aj s našimi kolegami z brandže sa zhodneme na tom, že nás čakajú o niečo ťažšie časy.