Oplatí sa kúpiť ojazdený elektromobil? Odpovedá odborník

Reklama
Zdroj: FREEPIK/senivpetro, ARCHÍV RK

Rozdiely sú podľa neho aj v servise: „Veľká úspora sa odzrkadlí aj na servise. S elektromobilom idete na servisnú prehliadku raz za dva roky, kde vám auto skontrolujú, vymenia peľový filter a brzdovú kvapalinu. Pri spaľováku sú to olejové náplne v motore, v prevodovke, nemrznúca chladiaca kvapalina, rozvody, vstrekovače, prípadne sviečky či turbo.“

Tretina nákladov

Elektromobily sú aktuálne v móde, avšak mnohí zákazníci nemajú úplnú predstavu o tom, čo očakávať od prevádzky elektromobilu a čo ovplyvňuje výšku úspory v porovnaní so spaľovákom. „V jednoduchosti sa dá povedať, že pokiaľ máte možnosť nabíjať elektromobil z domácej siete, čiže pravdepodobne bývate v rodinnom dome, náklady na nabíjanie (tankovanie) sú oproti spaľováku približne jedna tretina. V prípade nabíjania na verejných nabíjačkách je to približne polovica,“ vysvetľuje.

Degradácia batérie

Primárny aspekt elektromobilu spočíva podľa Kika v jeho používaní: „Každý zákazník si musí uvedomiť, na čo presne bude elektromobil používať. Pokiaľ ho potrebuje na dochádzanie do zamestnania 30 km tam a 30 km späť, môže mu postačovať aj lacnejší elektromobil s nižšou kapacitou batérie.“

„V druhom rade by ma pri kúpe zaujímala aktuálna kapacita batérie vzhľadom k počtu najazdených kilometrov. Pokiaľ má auto najazdených cca 100 000 km, je vhodné spraviť tzv. test degradácie baterky. Baterka degraduje spôsobom nabíjania, štýlom jazdy či manažovaním baterky (dochladzovanie a dohrievanie baterky). Ďalej by ma pri kúpe zaujímalo, či má daný elektromobil LED svetlá alebo tepelné čerpadlo, čo zase znižuje spotrebu elektrickej energie,“ konštatuje Kiko.

„Mali sme osobnú skúsenosť s BMW i3, kedy batérii celková kapacita klesla iba o 8 % pri počte najazdených 147 000 km, čo je veľmi dobrý údaj. Potom sme mali Nissan LEAF, ktorý mal kapacitu 100 % pri počte 70 000 km,“ dopĺňa na záver predajca.

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie