Automobilka Toyota oznámila, že prestane sponzorovať LGBTQ+ akcie v USA, vrátane sprievodov Pride. Tento krok je reakciou na rastúcu kritiku programov zameraných na diverzitu, rovnosť a inklúziu (DEI). Rozhodnutie sa stretlo s rôznymi reakciami ako zo strany verejnosti, tak medzi zamestnancami a obchodnými partnermi automobilky.
Toyota uviedla, že ukončenie sponzorstva súvisí s politizáciou diskusie okolo DEI programov. Podľa Times of India sa spoločnosť rozhodla naďalej podporovať iba tie akcie, ktoré sú spojené so STEM vzdelávaním (veda, technológie, inžinierstvo a matematika) alebo s rozvojom pracovných zručností.
Toyota will no longer sponsor LGBTQ parades and events and will no longer make efforts to promote diversity, equity, and inclusion.
Here’s something y’all should know:
Homosexuality and being Transgender is not an illness. It’s part of nature. pic.twitter.com/YQLgskm4Tq— janska (@jaaanska) October 7, 2024
Okrem toho Toyota prestane participovať na kultúrnych prieskumoch a sťahuje sa aj z prestížneho rebríčka Human Rights Campaign Corporate Equality Index, kde doposiaľ získavala najvyššie hodnotenie.
Tento krok nasledoval po kritike pravicového aktivistu Robbyho Starbucka, ktorý obvinil automobilku z prílišného zamerania na tzv. „woke“ hodnoty. New York Post uvádza, že Starbuck spoločnosti vyčítal jej podporu iniciatívam, ktoré podľa neho odporujú konzervatívnym hodnotám väčšiny zákazníkov Toyoty.
Jeho verejný útok údajne viedol k niekoľkým sťažnostiam od zamestnancov a zákazníkov, napriek tomu Toyota označila ich dopad za „zanedbateľný.“
Toyota sa pripája k rastúcemu počtu amerických firiem, ktoré prehodnocujú svoje DEI záväzky pod tlakom kritiky konzervatívnej časti verejnosti. Spoločnosti ako Ford či Harley-Davidson tiež v posledných mesiacoch ustúpili od „woke“ politík. Vedenie týchto firiem zdôrazňuje, že sa teraz viac sústredí na aktivity, ktoré priamo podporujú ich obchodné ciele a profesionálny rozvoj zamestnancov.
Aj keď Toyota a ďalšie firmy ustupujú od DEI iniciatív, výskumy ukazujú, že podpora LGBTQ+ komunít je pre spotrebiteľov stále dôležitá. Napríklad podľa prieskumu organizácie GLAAD väčšina amerických spotrebiteľov inklinuje k nákupu u značiek, ktoré LGBTQ+ komunitu podporujú. Tento trend je obzvlášť silný medzi príslušníkmi Generácie Z, z ktorých značná časť sa identifikuje ako queer, uvádza Times of India.
Či firmy, ktoré opúšťajú DEI politiku, utrpia finančné straty, ukáže až čas. Faktom však zostáva, že otázka inklúzie a diverzity zostáva pre mnohých spotrebiteľov dôležitou témou.