Európska únia prijala nové pravidlá. Tie umožňujú jednoduchšiu opravu spotrebiteľských výrobkoch, aby sa obmedzilo vyhadzovanie pokazených elektronických zariadení. Rovnako prinášajú aj mnoho ďalších opatrení, aby ľuďom ušetrili peniaze a námahu a nezaťažovali planétu opraviteľnými produktami. Informoval o tom portál mojandroid.sk.
Jedným z dôvodov týchto opatrení je aj jednoduchšia oprava, aby napríklad smartfóny nekončili ako odpad. Novinkou však je aj to, že EÚ týmto zaväzuje výrobcov, aby po ich oprave predĺžili záruku o ďalších 12 mesiacov, čiže jeden rok. Vďaka tomu vie spotrebiteľ získať až trojročnú záruku.
„S dohodou, ktorú sme dosiahli, sa Európa jednoznačne rozhodla pre opravu namiesto likvidácie,“ povedala pre androidcentral.com Alexia Bertrand, belgická štátna tajomníčka pre rozpočet a ochranu spotrebiteľa. „Uľahčením opravy chybného tovaru dávame nielen nový život našim výrobkom, ale vytvárame aj kvalitné pracovné miesta, znižujeme množstvo odpadu, obmedzujeme našu závislosť od zahraničných surovín a chránime naše životné prostredie.“
S týmito pravidlami si môže zákazník vybrať, či bude zariadenie opravené alebo vymenené počas dvojročnej záručnej lehoty. Výrobcovia budú musieť poskytnúť podrobnosti o náhradných dieloch priamo na svojich webových stránkach a každý v opravárenskom biznise získa prístup k týmto dielom za ceny, ktoré pre spotrebiteľov nezruinujú.
Pravidlá o práve na opravu sa vzťahujú na množstvo produktov, ako sú smartfóny, tablety, práčky, umývačky riadu, chladničky, obrazovky, vysávače a ďalšie.
Právo na opravu umožňuje spotrebiteľom predĺžiť životnosť ich zariadení a znížiť množstvo elektronického odpadu. Ročne ľudia vytvoria až 50 megaton elektronického odpadu, čo je v prepočte až 7,3 kilogramov na osobu.
EÚ buduje aj online platformu opráv, ktorá bude slúžiť ako jednotné kontaktné miesto, ktoré obsahuje zoznam všetkých opravárenských služieb v okolí, nielen v rámci bloku, ale aj v každom členskom štáte.