Pri pohľade do minulosti je totiž zrejmé, že recyklácia bola vždy tak trochu chaotickým podnikaním. Vyžaduje zber, prepravu aj následné náročné spracovanie. Nevyhnutnosťou je aj vzájomná koordinácia medzi mnohými spoločnosťami naprieč odbormi, ktorá v minulých rokoch často pokrivkávala. Recyklačnému potenciálu každopádne nahráva fakt, že podľa mnohých odborníkov batérie do elektromobilov v priemere vydržia medzi piatimi až ôsmimi rokmi, informuje iDNES.cz.
V Číne sa už začalo
Prvé snahy o recykláciu batérií do elektromobilov sa v Číne už rozbiehajú. Zatiaľ to ale využívajú hlavne jedinci mimo oficiálneho systému. Štátna čínska regulácia upravujúca recykláciu autobatérií je totiž ešte v plienkach a mnoho výrobcov sa k použitým článkom nemôže ľahko dostať. Vlastníci elektroáut väčšinou ani nevedia, že by za predaj svojej autobatérie mohli dostať zaplatené.
Aj preto sa začínajú čoraz viac objavovať menší obchodníci, medzi ktorých sa radí napríklad aj dvadsaťdeväťročný Li. Snaží sa hľadať potenciálnych klientov, ktorí by mu autobatériu predali. Využíva na to svojich priateľov, známych, rodinu i rôzne sociálne siete, medzi ktorými dominuje hlavne Tik Tok.
Regulácia v Číne zaspala
Pokiaľ sa mu batériu podarí získať, mieri od neho následne do nelicencovanej dielne alebo k oficiálnemu recyklátorovi. Malí obchodníci dostávajú zaplatené hneď na mieste a. v hotovosti, a to okrem iného preto, že ceny lítia, kobaltu alebo niklu sú na čínskych sekundárnych trhoch veľmi nestále.
Náklady na vybudovanie oficiálnej recyklačnej linky však dosahujú až pätnásť miliónov amerických dolárov. Aj preto sa na čínskom trhu stále viac objavujú menší hráči, ktorí však na druhej strane ohrozujú dôveryhodnosť čínskych recyklovaných batérií. Nie vždy totiž títo menší obchodníci dodržiavajú stanovené bezpečnostné a ekologické normy.
Odborníci však dodávajú, že dobre zvládnutý recyklačný postup by Číne dal globálnu konkurenčnú výhodu. „Čínske automobilky majú prístup k veľkému recyklačnému trhu. Výrobcovia môžu batérie s recyklovaným obsahom smerovať aj do automobilov, ktoré sú určené na vývoz do Európy,“ uzatvára Hans Eric Melin, konateľ poradenskej spoločnosti Circular Energy Storage.