Táto cenová taktika môže mať do budúcna veľký vplyv nielen na službu ChatGPT, ale aj na ponuku konkurencie. Firmu OpenAI totiž väčšina konkurenčných nástrojov pri cenotvorbe napodobnila: Chatboti Claude Professional od Anthropic alebo Gemini Advanced od Google tiež stoja rovnako ako ChatGPT Plus 20 dolárov (približne 19 eur) mesačne. Keď teraz OpenAI túto bariéru prelomila, možno očakávať, že s prémiovými variantami prídu aj ďalšie firmy.
Pre koho je prémiové predplatné?
Doteraz platilo, že všetci používatelia ChatGPT Plus platili rovnakú mesačnú čiastku. Je však jasné, že sa líšila ako miera a frekvencia použitia, tak aj „hodnota“, ktorú výstupy ChatGPT rôznym používateľom prinášali.
Zatiaľ čo niekto si pomocou ChatGPT „len“ generoval pár e-mailov týždenne alebo konzultoval rovnice do excelovskej tabuľky, iní používatelia pomocou chatbota programovali, počítali pokročilé úlohy alebo riešili právne rozbory dlhých dokumentov. To sú diametrálne odlišné spôsoby zapojenia, je zrejmé, že pokročilí používatelia sú schopní z chatbotov „vymáčknuť“ oveľa vyššiu pridanú hodnotu. OpenAI teraz chce otestovať, či sú ochotní za neobmedzené použitie priplatiť.
Cenovka 200 dolárov (približne 190 eur) bude pre väčšinu používateľov odradzujúca. Čo je však v poriadku, pretože pre väčšinu otázok a scenárov je model GPT-4o (alebo podobné modely od konkurencie) dostatočný. Nepotrebujete si pozývať predného experta na to, aby vám pomohol prečítať dve PDF a urobiť z nich tabuľku. Rovnako tak väčšina ľudí nepotrebuje o1 alebo o1-pro, keď im aj bežný model poskytne použiteľný výstup. Firma OpenAI teda vlastne umožnila zákazníkom určiť, ako dôležitá je pre nich odpoveď, a získať tak peniaze, ktoré by inak nechala na stole.
Model schopný pokročilého uvažovania v rámci špecifických domén bude určite užitočný pre vedcov alebo lekárov. Pre väčšinu používateľov však bude nový model o1 a o1-pro príliš pokročilý.