Novela Povinného zmluvného poistenia (PZP) zavádza vyššie pokuty, viac chráni vodičov, unifikuje určovanie výšky škôd a zavádza jednotné európske potvrdenie o bezškodovom priebehu.
Nedostatočne nastavený kontrolný a sankčný systém spôsobuje, že zo státisícov oznámení na okresných úradoch o neuzatvorení PZP len zlomok majiteľov vozidiel dostane pokutu za nesplnenie si povinností, píše Pravda.
Mizivé percento rozdaných pokút
Absurdnosť sa preukazuje v tom, že Slovenská kancelária poisťovateľov raz ročne odovzdáva ešte na CD nosičoch príslušným úradom tabuľkové zoznamy v Exceli o nepoistených vozidlách. Štát doteraz nezabezpečil informačný online systém, ktorý by uľahčil evidenciu.
Za šesť rokov oznámila SKP vyše 1,8 milióna prípadov o neuzatvorení PZP, ale okresné úrady uložili pokuty len v 32.640 prípadoch v celkovej sume cez 3,8 milióna eur. A aj z tejto sumy dokázala vymôcť necelých 44 percent. Štát sa tak oberá ročne o niekoľko miliónov eur, ktoré by sa dali využiť na zvýšenie bezpečnosti účastníkov premávky.
Tento alarmujúci stav by čiastočne mohla zmeniť novela zákona o PZP, ktorá vstúpi do platnosti od augusta, hoci poisťovne sú k jej efektívnosti zatiaľ skeptické. A čo vlastne prináša? V prvom rade sa zvýšia pokuty za neuzatvorené PZP – a to z pôvodných 16,60 až 3 319,40 eura na 50 až 5000 eur.
To ale neznamená, že odteraz budú všetci vodiči potrestaní. Z dôvodu zastaralého systému a nedostatočných personálnych kapacít na okresných úradoch sa až do zmien pokuty nebudú udeľovať vo väčšom množstve. Vlani odoslali len okolo 2 percent oznámení o porušení zákona.
Vybrané pokuty sú pritom zdrojom pre štátny rozpočet, nevracajú sa do Garančného fondu SKP, z ktorého sa hradia práve škody spôsobené nepoistenými vozidlami. Súčasný systém je nevýhodný pre vodičov, ktorí poctivo platia PZP. Vyvíja sa ďalší tlak na neustále dotácie garančného fondu poisťovňami, čoho dôsledkom je opäť len zvyšovanie cien PZP platiacim vodičom.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)