Pribudnúť má aj systém monitorovania vodiča. Tento systém bude fungovať na báze infračervených kamier a zameriavať sa bude na pozornosť a únavu vodiča. Jeho úlohou bude upozorniť vodiča, ak sa nejakým spôsobom rozptýli a nebude venovať pozornosť premávke.
Kontroverzné názory sú okolo plánovaného alkozámku. „Alkozámok v princípe znamená, že ak nasadnete do auta, budete musieť najskôr fúkať. Ak fúknete viac ako nulu, nenaštartujete auto, respektíve to bude upravené podľa miestnych noriem,“ uviedol Hrivnák, pričom dodal, že zatiaľ ide len predprípravu na jeho inštaláciu. Jednotlivé krajiny a výrobcovia sa ešte nedohodli na konkrétnej verzii systému.
Medzi systémy povinné od júla 2024 patria:
- Systémy núdzového udržiavania jazdného pruhu
- Upozornenie na únavu vodiča a pozornosť
- Uľahčenie inštalácie zámku na alkohol
- Inteligentná asistencia rýchlosti
- Záznamník údajov o udalostiach
- Automatický núdzový brzdový systém (pre vozidlá, chodcov a cyklistov)
- Kybernetická bezpečnosť / Aktualizácia softvéru
- Signál núdzového zastavenia
- Systémy pre automatizované vozidlá (ALKS – Automatizovaný systém udržiavania jazdného pruhu)
- Systém informácií o mŕtvom uhle a pohybe
- Bezpečnosť pri cúvaní
- TPMS (systém monitorovania tlaku v pneumatikách) pre dodávky a ťažké nákladné vozidlá
Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby zabezpečili lepšiu ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky a podporili prechod k bezpečnejšiemu a udržateľnejšiemu dopravnému systému.
Veľkou zmenou by mal byť aj obmedzovač rýchlosti auta na inteligentnej báze.