Európskej únie má plán, pre ktorý vydala viaceré opatrenia na jeho dosiahnutie. Predstavuje si, že vďaka tomu do roku 2050 bude nula obetí či žiadne vážne zranenia pri dopravných nehodách. Od 7. júla 2024 sa kvôli tomu zavádzajú nové pravidlá a požiadavky týkajúce sa všetkých nových áut. Zvyknúť si budeme musieť na rôzne nové asistenčné služby.
Od 7. júla 2024 sa v Európskej únii zavádzajú prísne nové bezpečnostné požiadavky pre všetky nové vozidlá, ktoré majú zásadný vplyv na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Tieto opatrenia sú súčasťou nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel (GSR2), ktoré bolo prijaté s cieľom znížiť počet obetí a vážnych zranení pri dopravných nehodách.
“Očakáva sa, že do roku 2038 zachránia viac ako 25-tisíc životov a zabránia najmenej 140-tisícim vážnym zraneniam,” uvádza Európska komisia.
Nariadenie GSR2 sa začalo uplatňovať od júla 2022 a prinieslo povinnosť pre výrobcov vozidiel, aby vybavili novo schválené (homologizované) vozidlá pokročilými bezpečnostnými systémami.
Blíži sa nový míľnik, ktorý začne platiť od 7. júla 2024. Od tohto dátumu budú mať všetky nové vozidlá registrované a prihlásené v Európskej únii povinnosť spĺňať viaceré bezpečnostné požiadavky podľa GSR2.
Alkozámok aj čierna skrinka
Medzi najväčšie zmeny patrí čierna skrinka. Ako uviedol motoristický novinár Juraj Hrivnák pre tvnoviny.sk, toto záznamové zariadenie má anonymne zbierať údaje o jazde, najmä pred prípadnou dopravnou nehodou. Monitorovať má rýchlosť, šmyk alebo stav asistenčných systémov.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)