Nová štúdia tvrdí, že ľudia menia vzhľad podľa svojho mena

Ilustračná fotografia (Zdroj: Pixabay)

Tomášovia sú vysokí, štíhli a sympatickí, Magdalény vyzerajú tak trošku ako svätice a Evelíny sú extravagantné. S ľudskými menami bývajú spojené rôzne očakávania – a nový výskum naznačuje, že ľudia sa týmto očakávaniam prispôsobujú.

Vedci predložili dospelým ľuďom a desaťročným deťom fotografie dospelých a detí a požiadali ich, aby k tváram priradili mená. Ľudia teda mali uhádnuť mená neznámych osôb iba na základe ich vzhľadu. Vyzerá to ako nemožné, ale testovaným sa to darilo. Štúdia vyšla v odbornom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Darilo sa im to nečakane dobre – dokázali správne priradiť mená k tvári oveľa častejšie, než by to malo byť štatisticky možné. Lenže to fungovalo, iba keď určovali tváre dospelých, u detských tvárí sa im to nedarilo. Ale ako si to vysvetliť?

Autori výskumu pracovali s dvoma hypotézami, ktoré považujú za najpravdepodobnejšie. Prvá hovorí, že keď rodičia vyberajú meno pre svojho potomka, robia to podľa toho, čo im pripadá najvhodnejšie, a teda meno vyjadruje vlastnosti, na základe ktorých rodičia meno volia.

Druhá zase navrhuje, že by sa vzhľad tváre dieťaťa mohol v priebehu života mierne meniť tak, aby lepšie zodpovedal stereotypom, konotáciám a očakávaniam, ktoré sú s menom spojené.

Vedci sa pokúsili obe hypotézy rôznymi spôsobmi overiť a u jednej uspeli. V ďalšej časti štúdie totiž špeciálne vycvičené umelé inteligenciu predložili rozsiahlu databázu snímok ľudských tvárí, ku ktorým boli správne priradené mená. Počítač rozpoznal, že podoby tvárí dospelých s rovnakým menom sú si výrazne podobnejšie ako zobrazenie tvárí dospelých s rôznymi menami. Naopak, u detí s rovnakým menom nebola zistená žiadna významná podobnosť v porovnaní s deťmi s rôznymi menami.

Autori výskumu dospeli k záveru, že podobnosť medzi tvárou človeka a jeho menom je dôsledkom „sebanaplňujúceho sa proroctva“. Vzhľad tváre sa po dlhú dobu života mení tak, aby zodpovedal spoločenským stereotypom spojeným s menom. Také stereotypy sa môžu utvárať rôznymi spôsobmi, napríklad preto, že meno je spojené so slávnou osobnosťou, alebo kvôli konotáciám biblického mena.

„Náš výskum poukazuje na širší význam tohto prekvapivého efektu – na hlboký vplyv spoločenských očakávaní. Preukázali sme, že sociálne konštrukty alebo štruktúrácie skutočne existujú, a to je niečo, čo bolo až doteraz takmer nemožné empiricky overiť,“ uviedli vedci.

„Táto sociálna štrukturácia je taká silná, že môže ovplyvniť aj samotný vzhľad človeka. Tieto zistenia môžu naznačovať, do akej miery môžu ďalšie osobné faktory, ktoré sú ešte významnejšie ako mená, ako je pohlavie alebo etnický pôvod, utvárať to, kým sa ľudia počas života stávajú,“ zhŕňa štúdia.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie