Minister dopravy Jozef Ráž ozrejmil stav prípravných prác a tiež aj, kadiaľ by mala rýchlostná cesta viesť.
Prepojene severu a juhu Slovenska rýchlostnou cestou R3 má ešte množstvo úsekov, ktoré je nutné dobudovať. Plánovaná trasa ráta s komplikáciami hlavne v úseku Martin a Žiar nad Hronom, pretože je tam veľmi náročný terén, píše portál Openiazoch.
Minister dopravy Jozef Ráž ozrejmil stav prípravných prác a tiež aj, kadiaľ by mala rýchlostná cesta viesť. Na strednej časti rýchlostnej cesty R3 v smere od Martina na juh sú podľa slov šéfa rezortu dopravy spravené dva úseky a chýba im dobudovať ešte štyri úseky. Okrem privádzača pri Martine už môžu vodiči využívať aj obchvat Hornej Štubne, hoci len v polovičnom profile.
Dokončenie ostatných štyroch úsekov bude dlhodobým procesom, pretože mnohé prípravy sú iba v počiatočnej fáze. Nejde pritom o jedinú možnosť, ktorou sa prepojí sever s juhom Slovenska. Plánuje sa to zrealizovať prostredníctvom rýchlostnej cesty R1 cez Donovaly. Minister Ráž ale pripomína, že nezabúdajú ani na uvedenú R3-ku.
„Ja som zástancom tohto, že celú diaľničnú sieť, tak ako je navrhnutá, si Slovensko zaslúži,“ vyhlásil Ráž. Každá zo zamýšľaných rýchlostných ciest podľa jeho slov raz bude dokončená, otázkou zostáva, kedy k tomu dôjde.
„Aj R3-ka nakoľko je dôležitá a ide od Oravy až po Kremnicu, tak má svoje miesto na Slovensku a dúfajme, že jedného dňa ju začneme stavať,“ dodáva Ráž.
Plánované tri úseky v strednej časti R3-ky budú v dĺžke približne 35 kilometrov. V časti Martin – Rakovo podľa slov ministra Ráža začnú s prípravou súťažných podkladov na technickú štúdiu. V ďalšej časti Rakovo – Mošovce majú hotovú štúdiu realizovateľnosti, v ktorej sa píše, že v roku 2040 by aj dnešná cesta bola dostačujúca v prípade, že sa z nej stane cesta rýchlostného charakteru.
V treťom úseku Mošovce – Horná Štubňa je právoplatná EIA, ale len do roku 2027. Podľa Ráža by však mal byť nápomocný zákon o strategických investíciách, ktorý umožní predĺžiť jej platnosť.
V úseku od Hornej Štubne po Žiar nad Hronom majú finálnu štúdiu realizovateľnosti, v ktorej možno pracovať s dvomi variantmi. Prvý vedie v trase súčasnej cesty cez Kremnicu, ktorej by sa ale nová cesta mala vyhnúť.
Druhý návrh vedie cez obec Ráztočno, kde sa napojí R3-ka na zamýšľanú R2-ku. V tomto prípade je už nutné vybudovať aj tunel. Oba varianty budú podrobené posúdeniu a rezort dopravy vyberie ten najvhodnejší.
Intenzita dopravy na viacerých úsekoch zatiaľ nevyžaduje zrýchliť dobudovanie rýchlostnej cesty, Ráž ale dopĺňa, že prípravu je nutné urobiť.
V jednom problémovom úseku musia pre zanedbanosť príprav napredovať. „Za oveľa väčší problém, čo sa týka R3, možno považovať úsek pri Martine, kde intenzita dopravy je až skoro 23-tisíc áut denne, a tu tiež treba povedať, že prípravné procesy nie sú v štádiu, kde by som ich rád videl, to znamená, majú určitú mieru zanedbanosti, tam to budeme akcelerovať,“ avizuje Ráž.