Agentúra NMS vypracovala pre Televíziu Markíza prieskum, ktorý mal odhaliť, ako sa prejavili upravené sadzby daní na cenách potravín v reťazcoch.
Spolu až 78 percent respondentov registruje mierne alebo výrazné stúpnutie cien potravín. Pokles cien vníma spolu iba päť percent opýtaných. Každý desiaty respondent sa vyjadril, že sa ceny nezmenili.
„Potraviny sú výrazne volatilné a tieto ceny sa často hýbu o desiatky percent nahor a nadol v závislosti od rôznych zliav, takže sa nečudujem, že spotrebitelia si to nejako výrazne nevšimli. Koniec koncov, aj keď sa pozrieme na medziročnú zmenu cien potravín, sú stále vyššie o nejakých 1,7 percenta,“ vysvetlil analytik XTB Marek Nemky.
Pokles sa však prejaví u výrobkoch len v riadnej cene. Obchodné reťazce ponúkajú tovary aj za akciové ceny, pri ktorých sa znížená sadzba DPH nakoniec nemusí prejaviť vôbec. Preto napríklad vyhľadávané maslo môže mať napriek zníženej 5-percentnej DPH rovnakú akciovú cenu ako pred 1. januárom 2025, keďže ich korigujú samotné reťazce.
Očakáva sa rast cien potravín
Podľa prieskumu sa ďalej až 83 percent opýtaných zákazníkov vyjadrilo, že v obchodoch preferuje vyhľadávanie zliav a akcií, preto si zásadnejšie rozdiely v cenách potravín nemusia všimnúť.
Bankoví analytici pre TASR upozorňujú, že ceny potravín môžu v tomto roku rásť aj naďalej. Do leta by sa mohli medziročne zvýšiť asi o 4 %. K rastu cien potravín môže prispieť od 1. apríla aj transakčná daň, tlmiť ich rast by naopak mala zavedená päťpercentná DPH na základné potraviny.
„V ďalších mesiacoch očakávame ďalší rast cien potravín, aj keď už nie taký silný ako v januári. Od februára do júna zvyknú potraviny u nás bežne v priemere zdražieť o nejakých 1,6 %. Ak by sa tento rok vyvíjali podobne, medziročnú mieru inflácie v potravinách by to mohlo zvýšiť z januárových 2,5 % k júnovým 4 %,“ priblížil Michal Lehuta, makroekonomický analytik VÚB.
„Napriek tomu, že selektivita DPH spôsobila zníženie veľkej skupiny potravín, všeobecne prevážili v cenách efekty zvýšenia podnikateľských nákladov. Očakávame, že druhá vlna zdražovania môže prísť spolu s efektívnosťou transakčnej dane, avšak tá nebude už tak významná. Ceny potravinového koša spotrebiteľov tak ešte môžu vzrásť, avšak oproti januáru už prírastky nebudú silné,“ podčiarkol Tomáš Boháček, analytik 365.bank.