Problémom však zostáva množstvo farby – v porovnaní s klasickým lakom je vrstva šesťnásobne hrubšia.
Samotná farba obsahuje tzv. metamateriál, ktorý bol umelo vytvorený a v prírode sa nevyskytuje. Jeho súčasťou sú dve mikroštrukturálne častice reagujúce na svetlo. Jedna častica odráža takmer infračervené žiarenie v slnečných lúčoch, ktoré u normálnych farieb vedie k vzniku tepla.
Druhá častica by potom mala byť skutočne prelomová, pretože vytvára elektromagnetické vlny, ktoré pôsobia proti slnečným lúčom a presmerovávajú ich energiu späť do atmosféry. Spoločne potom obe častice zabraňujú zahrievaniu celého automobilu a prenosu tepla na diely aj vo vnútri vozidla.
Automobilka testuje farbu už od novembra 2023 na letisku v Tokiu, kde bola aplikovaná na všetky vozidlá Nissan používané spoločnosťou All Nippon Airways. Meranie už v tejto testovacej fáze prináša pôsobivé výsledky.
Rozdiel medzi teplotami dvoch automobilov zaparkovaných po rovnakú dobu na rovnakom mieste, keď jeden dostal špeciálny lak a druhý obyčajný, bol 12 °C na povrchu exteriéru a 5 °C v kabíne.
Nissan is testing paint that can keep cars cooler, promising to reduce EV energy consumption. https://t.co/gxU47RIDiv
— Autoweek (@AutoweekUSA) August 9, 2024
Vďaka použitiu nového typu farby by tak mohlo dôjsť k obmedzeniu používania klimatizácie, ktorá kladie vyššie nároky na spaľovací motor aj na spotrebu elektrickej energie.
V praxi by tak nová farba mohla znížiť spotrebu pri spaľovacích automobiloch a obmedziť ich emisie, zatiaľ čo pri elektromobiloch by mohla prispieť k dlhšiemu dojazdu. Všetkým vodičom by navyše zaistila vyšší komfort. Zatiaľ však zostáva otázkou, kedy sa dostane do bežného použitia.