Špeciálna farba, ktorá dokáže znížiť teplotu exteriéru až o 12 stupňov Celzia, môže obmedziť používanie klimatizácie, čo znamená aj menšiu spotrebu paliva či elektrickej energie, nižšie emisie a dlhší dojazd. Farba sa už testuje na vozidlách vo veľmi špecifickej prevádzke.
Automobilka Nissan vyvinula spoločne s čínskou spoločnosťou Radi-Cool, ktorá sa zameriava na radiačné chladenie, špeciálny typ farby pre automobily, ktorá je schopná citeľne ochladiť exteriér aj interiér automobilu. K tomu využíva špeciálnu štruktúru farby aj elektromagnetické vlnenie.
Radiačné chladenie, označované aj ako sálavé chladenie, pritom nie je novinkou. Napríklad na budovách sa ako pasívne chladenie používa pomerne dlhú dobu.
Farby aplikované na budovy však podľa automobilky nemajú vlastnosti vyžadované v automobilovom priemysle. Konkrétne musia byť aplikované vo vysokých vrstvách, nemajú požadovanú odolnosť a aplikujú sa obvykle valčekom, čo nie je optimálna metóda na nanášanie farby na vozidlo.
#Nissan is testing a special ‚cool paint‘ which can reduce the temperature of the cabin by up to 12 degrees C., thereby reducing energy demands on the vehicle to cool it.https://t.co/GTpc1GuAPz#coolpaint pic.twitter.com/Nwd1tRSPxk
— MotaAuto (@mota_auto98277) August 6, 2024
Nová farba, ktorú vyvinula automobilka, sa dá nanášať striekacou pištoľou a vlastnosti si uchováva aj pod bezfarebným lakom.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)