Problémom býva aj vyšší dopyt, ktorý prevýši ponuku „Spotrebiteľ sa tiež môže ľahko dostať do situácie, keď si objedná tovar za výhodnú cenu, ale následne dostane e-mail informujúci o nedostupnosti vybraného produktu. Pokiaľ bol už takýto tovar uhradený, má spotrebiteľ právo na odstúpenie od zmluvy a na vrátenie zaplatenej sumy,“ radí Eduarda Hekšová.
K jedinečnosti patria aj buď časovo obmedzené ponuky, ktoré vyvolávajú pocit neopakovateľnosti akcie, alebo zľavy, ktoré nemajú stanovený definitívny koniec.
Pozornému oku spotrebiteľa však neunikne údaj, že obchodník ponúka zľavu už dlhšie alebo akcia, ktorá bola označené ako časovo obmedzená, naďalej platí aj po uplynutí dátumu trvania. V istom zmysle možno tento krok označiť za nekalú obchodnú praktiku, ktorej úmyslom je klamať zákazníka a vyvolať falošný dojem naliehavosti akcie.
Nekalé obchodné praktiky
K známym veľkým e-shopom sa možno pridajú aj ďalší hráči, ktorí prinesú ešte výhodnejšie a nápadnejšie výpredaje. Najmä nováčikovia si musia pri nákupe dať veľký pozor a kontrolovať napríklad recenzie obchodu, oboznámiť sa so všeobecnými obchodnými podmienkami, prípadne, či je možnosť reklamovať tovar a požiadať o refundáciu.
V nedeľu sme v článku upozornili na podvodné slovenské e-shopy, ktoré vás môžu obrať o peniaze. Zoznam nie je kompletný, a preto priebežne môžu pribúdať ďalšie online obchody. Jedným z varovných signálov sú tiež nápadne nízke ceny oproti iným predajcom.
„Niektoré praktiky síce nie sú v rozpore so zákonom, ale snažia sa ovplyvniť spotrebiteľov tak, aby verili, že daný tovar skutočne potrebujú a že ide o výnimočnú ponuku. Obchodníci to dosahujú napríklad použitím odpočítavania, ktoré naznačuje, do kedy zľava platí, čo môže vyvolať stres a viesť k impulzívnemu nákupu bez akéhokoľvek uváženia,“ ozrejmila Eduarda Hekšová.
Nerozvážne konanie či nevenovanie pozornosti drobným dodatkom vás môže nákup vyjsť na podstatne viac, než ste zamýšľali. Pri mnohých zľavových akciách sa totiž e-shopy pokúšajú nenápadne odporúčať drahšie alternatívy produktov, prípadne doplnkový tovar, ktorý už neponúkajú za tak výhodné sumy.
Pokiaľ spotrebiteľ má pocit, že natrafil na obchodníka, ktorý nedodržiava platnú legislatívu súvisiacu so zľavami, môže kontaktovať príslušný dozorný orgán. Väčšinu spotrebného tovaru zastrešuje Slovenská obchodná inšpekcia. Niektoré prípady obchádzania pravidiel možno považovať za nekalú obchodnú činnosť. V týchto situáciách má zákazník právo odstúpiť od zmluvy alebo sa dožadovať adekvátnej zľavy.